Sökning: "lärares bruk"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden lärares bruk.

  1. 1. Att förmedla det som aldrig fick ske : Fem lärares reflektioner om folkmordet i Srebrenica.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Dennis Pasanbegovic; [2023]
    Nyckelord :Teaching; Genocide; Srebrenica; The Holocaust; Historical consciousness; Use of history; Non-use of history; Undervisning; Folkmord; Srebrenica; Förintelsen; Historiemedvetande; Historiebruk; Icke-bruk;

    Sammanfattning : The genocide in Srebrenica is described as "UN's darkest hour" and is the largest genocide in modern time after the Holocaust. 2020 marks the 25th year anniversary since the genocide took place in Srebrenica. LÄS MER

  2. 2. Examensarbete i förstaämnet Svenska : Hur kan svensklärares attityder till digitala medier förstås i termer som kunskaps-, känslo- och handlingskomponenter?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM); Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :André Sivnert; Vasana Vijarnprajakketh; [2022]
    Nyckelord :Attityder; digitala medier; elever; grundskola; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att med hjälp av teorin om attitydkomponenterna undersöka och försöka förstå svensklärares attityder till digitala medier i grundskolan åk 7-9. Denna studie är en kvalitativ studie där det empiriska underlaget samlats in genom enkätformulär med öppna frågor som en grupp lärare besvarat. LÄS MER

  3. 3. Läsa och förstå olika typer av texter i en digital värld : En intervjustudie rörande lärares uppfattning om digitaliseringens påverkan på läsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Viktor Svensson; Jonas Söderstedt; [2022]
    Nyckelord :Digital läsning; digital läsförståelse; läsundervisning; digital miljö; lässtrategier;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur elva svensklärare dels upplever att digitala verktyg påverkat elevers läsförståelse, dels hur de upplever att den påverkat lärarnas läsundervisning i klassrummet. Frågeställningarna för att få svar på detta utgår från hur lärarna upplever att elevers läsning och läsförståelse påverkats av digitaliseringen och hur de upplever att läsundervisningen i klassrummet påverkas. LÄS MER

  4. 4. När lärare ska utveckla sin professionella digitala kompetens

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Anna Mårten Axelsson; [2021-11-30]
    Nyckelord :Professionell digital kompetens; kompetensutveckling; lärares lärande; DigCompEdu;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare ser på sitt utvecklande av professionell digital kompetens utifrån ett digitalt kartläggningsverktyg och en för ändamålet designad plattform och utifrån frågeställningarna; hur kan man, med hjälp av ett digitalt kartläggningsverktyg, facilitera och designa lärande för lärare för att utveckla professionell digital kompetens (PDK) och hur kan man, med hjälp av nivåindelningar i ett digitalt kartläggningsverktyg och tillsammans med lärare, facilitera och utveckla lärande för lärare? För att besvara syftet har en kombination av metoder som design based research och participatory design använts. Den teoretiska referensramen innefattar flera ramverk för att mäta och förstå digital kompetens på både individ och organisationsnivå, bland annat The e-capacity model och EU:s ramverk DigCompEdu likväl som ett försök att beskriva vad professionell digital kompetens innebär. LÄS MER

  5. 5. En hybrid lärares bekännelser: Transkulturella ämnen på kommunal vuxenutbildning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Astrid Nyberg; [2020-09-15]
    Nyckelord :transkultur; hybriditet; autoetnografi; vuxenutbildning; läromedelanalys;

    Sammanfattning : Invandring sätter krav på utbildningsanordnare och lärare att arbeta kulturmedvetet. Med hjälp av transkulturella ämnen kan undervisning lyftas ovan kulturella gränser. LÄS MER