Sökning: "lärarna vill men kan inte"

Visar resultat 11 - 15 av 291 uppsatser innehållade orden lärarna vill men kan inte.

  1. 11. Skilja mellan mänskligt och artificiellt skrivna texter : Experimentell undersökning av universitetslärares bedömningsförmåga samt självskattning gentemot verktyget ChatGPT

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Angus Bakke; Sebastian Ohlson; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; UTAUT; University teachers; Students; Acceptance; ChatGPT; UTAUT; Universitetslärare; Studenter; Acceptans;

    Sammanfattning : Idag finns möjligheten att skriva texter med chatbots som är en form av artificiell intelligens. En av de framträdande chatbotarna är ChatGPT som exempelvis kan generera text. På universitetet förekommer det examinationsuppgifter där studenter skriver texter. LÄS MER

  2. 12. Lärares uppfattningar om elevers delaktighet i den anpassade grundskolan : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefin Hjerpe; Åsa Hellberg; [2023]
    Nyckelord :Anpassad grundskola; delaktighet; inkludering och lärare;

    Sammanfattning : Elevers rätt till delaktighet finns beskrivet i flera av skolans styrdokument. Lärares syn och tolkning av hur delaktighet och inkludering ska fungera i skolans dagliga arbete skiljer sig åt. LÄS MER

  3. 13. "Allting finns inte i en bok, de måste verkligen se det på riktigt" : Lärares beskrivningar om användningen av utomhuspedagogik inom de naturorienterande ämnena i grundskolans årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jennifer Ström; [2023]
    Nyckelord :outdoor education; biology; nature; science; teacher; utomhuspedagogik; biologi; närmiljö; naturorienterande ämnen; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om varför vissa lärare väljer att bedriva utomhuspedagogik medan andra inte gör det. Studien har två frågeställningar varav den ena berör vad lärare i grundskolans årskurs 4–6 ser för möjligheter och hinder med utomhuspedagogik. LÄS MER

  4. 14. Ökad delaktighet i klassrummet med assisterande teknik för elever i läs- och skrivsvårigheter. Vad förväntas av speciallärare?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nina Henriksson; Sara Höijer; [2023]
    Nyckelord :Assisterande teknik; delaktighet; läs- och skrivsvårigheter; speciallärare;

    Sammanfattning : Att lära sig läsa och skriva är en demokratisk rättighet som ger oss möjlighet att kunna ta del av och påverka det samhälle vi lever i. Att inte kunna läsa och skriva innebär svårigheter att få tillgång till information och att göra sin röst hörd: det begränsar människors möjlighet att delta i samhället. LÄS MER

  5. 15. Jag har en dröm men jag orkar inte om det inte är roligt : En studie om studiemotivation bland elever i sjuan

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Ann-Katrin Johannsson; Kenneth Cardell; [2023]
    Nyckelord :Study motivation; students; upper secondary school; self-determination theory; attitudes; study and career guidance; Studiemotivation; elever; högstadiet; självbestämmandeteorin; attityder; studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och förstå sjundeklassares upplevelser av sin skolgång. Mer specifikt vill vi veta mer om deras motivation att engagera sig i sina studier samt få en förståelse för de variationerna av studiemotivation som finns bland elever i årskurs 7. LÄS MER