Sökning: "lärmiljö och språkstörning"

Visar resultat 21 - 25 av 35 uppsatser innehållade orden lärmiljö och språkstörning.

  1. 21. Kommunikationsstödjande undervisning för elever i språklig sårbarhet : En studie om 8 lärares kommunikationsstödjande undervisning i förskoleklass, årskurs 1 och årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Malin Hennerberg; Eva Holm; [2018]
    Nyckelord :språkstörning; språklig sårbarhet; språkutveckling; språkutvecklande arbetssätt; kommunikationsstödjande undervisning; lärmiljö; lärtillfällen; interaktioner; observationsverktyg;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 22. Språkstörning utifrån ett lärarperspektiv : Att vilja vara som andra.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anita Lappi; Maria Johnsson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks lärares erfarenheter och kunskaper om att möta och undervisa elever med språkstörning i grundskolan. Frågeställningarna som behandlas i studien är vilka olika anpassningar och stödåtgärder används för att främja den språkliga utvecklingen hos elever enligt lärarna? Vilka erfarenheter och kunskaper inom området språkstörning kan urskiljas utifrån lärarnas egna utsagor? Hur uppfattar lärarna elever i språkliga och sociala sammanhang? Studien är en kvalitativ undersökning som inspirerats av fenomenografin och består av halvstrukturerade intervjuer med tolv lärare som undervisar i grundskolan. LÄS MER

  3. 23. När språket skymmer sikten : språkligt tillgängliga lärmiljöer för elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Terese Henriksson; Jenny Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Språkstörning; språklig sårbarhet; språkligt tillgänglig lärmiljö; språkinriktad undervisning; språkutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad två speciallärare med specialisering inom grav språkstörning har för uppfattningar om hur lärmiljön kan anpassas för att stödja, stärka samt utveckla elevers språkliga förmåga samt deras tankar om hur elever i språklig sårbarhet tros uppfatta sin lärmiljö. Studien syftar även till att få uppfattning om hur en fysisk lärmiljö kan bli tillgänglig för elever i språklig sårbarhet. LÄS MER

  4. 24. Framgångsrik undervisning i klassrummet : För elever med språkliga svårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ann-Catrin Nordlund Sildeman; Åsa Nordlund; [2018]
    Nyckelord :Language development; language disorder; inclusion; special education; learning environment and collegial learning; Språkutveckling; språkstörning; inkludering; specialpedagog; lärmiljö och kollegialt lärande;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte var att beskriva och analysera pedagogers uppfattningar om hur framgångsrik undervisning i klassrummet av elever med språkliga svårigheter kan se ut. Kvalitativa intervjuer och observationer ligger till grund för studiens diskussion och analys. LÄS MER

  5. 25. "Får man inte sätta ord på vad man kan, då kan man inte" : En studie om mellanstadielärares erfarenheter av att arbeta med och stödja elever som har språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Kristina Jelving Eklund; Svetlana Stevic; Lena Åman; [2018]
    Nyckelord :Mellanstadielärare; erfarenheter; anpassning; språkstörning; måluppfyllelse; elevstöd; lärarstöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka mellanstadielärares erfarenheter av att arbeta med och stödja elever som har eller uppfattas ha språkstörning för att de ska nå skolans kunskapskrav. Studiens metodansats var kvalitativ. LÄS MER