Sökning: "läroböcker och samhällskunskapsundervisning"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden läroböcker och samhällskunskapsundervisning.

  1. 1. Lärobokens roll i gymnasieskolans samhällskunskapsundervisning

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Fanny Edin; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; frame factor theory; lärobokens roll ställning status; läromedel; läromedelsforskning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka lärobokens roll och betydelse som läromedel inom dagens samhällskunskapsundervisning. Dessutom var syftet att undersöka om och i så fall hur användningen av läroboken och andra läromedel skiljer sig mellan lärare med kort respektive lång arbetserfarenhet. LÄS MER

  2. 2. Lågstadiets demokrati och värdegrund i och omkring ämnet samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Johanna Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :democracy; values; primary school; conditions; curriculum; syllabus; textbooks; teacher´s speeaches on democracy and values; demokrati; värdegrund; lågstadiet; betingelser; läroplanen; kursplanen; läroböcker; lärares tal om demokrati och värdegrund;

    Sammanfattning : Skolan har ett viktigt arbete i att förbereda eleverna för ett liv i vårt demokratiska samhälle och utbilda dem till goda medborgare med kunskaper om demokrati och värdegrund vilket ska leda till att de ska kunna verka för dessa. Förskning kring demokrati och värdegrund är främst riktad mot grundskolans högre år och gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. Kvinnans framställning i läroböcker : - en kvantitativ och semiotisk undersökning av tre läroböckers framställning av utvecklandet av kvinnans roll och beskrivning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University

    Författare :Samantha Olssom; [2021]
    Nyckelord :genus; jämställdhet; läroböcker och samhällskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate how the portrayal of women and their role has changed in textbooks between the years 1988-2016. The study´s point of departure has been three textbooks for the social studies subject for upper secondary school. Three studies have been conducted for the study, 1988, 1996 and 2016. LÄS MER

  4. 4. Förhållandet mellan medel och mål : En analys av läroböckers innehåll angående ekonomi och deras förhållande till ämnesplanens skrivningar för den gymnasiala kursen samhällskunskap 1b

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linnea Blomkvist; [2020]
    Nyckelord :Ekonomi; läromedel; läroböcker; ämnesplan; gymnasiet; samhällskunskap 1b;

    Sammanfattning : En förutsättning för ett aktivt och kritiskt medborgarskap i dagens informationssamhälle är att besitta ekonomisk kunskap. Samhällskunskapslärare påstår sig sakna nödvändiga kunskaper inom ekonomi, vilket medför att de i vissa fall undviker området. LÄS MER

  5. 5. Läromedel i samhällskunskap : En kvalitativ intervjustudie av fem mellanstadielärares användning av läromedel i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Edström; [2020]
    Nyckelord :läromedel; digitala läromedel; samhällskunskap; didaktik; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie har syftet varit att undersöka hur fem mellanstadielärare använder läromedel i sin samhällskunskapsundervisning, vilka läromedel de använder samt vilka för och nackdelar lärarna ser med läromedlen. Forskningsfrågorna har formulerats utifrån studiens syfte. LÄS MER