Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att skapa läsmotivation hos elever : En litteraturstudie om läsmotivation hos elever i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elin Amilon Rogerstam; Clara Kårelind; [2023]
    Nyckelord :Läsmotivation; läsning; läslust; läsintresse; läsfrämjande; läsundervisning; läsförståelse; grundskola;

    Sammanfattning : Under ett antal år tillbaka har läsmotivationen, och läsförståelsen, bland svenska barn och ungdomar sjunkit drastiskt. En god läsförmåga där bland annat läsförståelse ingår kräver att eleverna känner läsmotivation och läser, vilket understryker vikten av läsmotivation. LÄS MER

  2. 2. Språkliga förmågor i relation till läsförmåga hos ungdomar och unga vuxna med lindrig intellektuell funktionsnedsättning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för Logopedi, Audiologi och Otorhinolaryngologi

    Författare :Kajsa Karlsson; Ida Thormeyer; [2017]
    Nyckelord :decoding; reading comprehension; linguistic ability; mild intellectual disability; avkodning; läsförståelse; språkliga förmågor; lindrig intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Tidigare studier har visat att individer med lindrig intellektuell funktionsnedsättning uppvisar en generellt lägre läsförmåga än individer med typisk utveckling. Vad detta bottnar i är oklart men mycket forskning tyder på att språkliga förmågor har en inverkan på läsförmågan. LÄS MER

  3. 3. Läsintresset i centrum – en kvalitativ intervjustudie med fyra lärare på mellanstadiet om deras tankar kring det sjunkande läsintresset

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Caroline Andersson; lärande Barns och ungas uppväxtvillkor Svenska för tidigare åldrar; [2014]
    Nyckelord :läsintresse; läslust; läsundervisning; litteraturu;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med detta examensarbete har varit att undersöka och beskriva fyra lärares tankar kring det sjunkandeläsintresset, hur lärarna planerade sin undervisning för att öka intresset för läsning och litteratur i sin klass samtom de såg några hinder för att genomföra denna. Vidare ville jag även undersöka lärarnas eget läsintresse ochom de trodde att det hade någon betydelse för deras undervisning. LÄS MER

  4. 4. Språkstörning och läsförmåga : En studie i hur läsförmågan utvecklas hos barn och ungdomar med språkstörnig. Svårigheter och möjligheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Ingela Mård; [2011]
    Nyckelord :språkstörning; språkutveckling; läsförmåga;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Läsförståelse testad med Woodcock i relation till arbetsminn e, avkodning och ordkunskap hos elever i årskurs 8 och år l i gymnasieskolan.

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Aili Lindgren; Johanna Olsson; [2010]
    Nyckelord :Woodcock; läsförståelse; arbetsminne; avkodning; ungdomar; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka läsförståelse med hjälp av läsförståelsetestet Woodcock reading mastery tests - revised och att se vilka samband som finns mellan läsförståelse och arbetsminne, visuo-spatialt korttidsminne, fonologisk och ortografisk avkodning samt ordkunskap hos elever i år 8 i grundskolan och år l i gymnasieskolan. Utöver detta undersöktes om elevernas självskattade läsförmåga och läsintresse hade något samband med den faktiska läsförståelsen. LÄS MER