Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Bokformens betydelse och elevens inkludering i högläsningssammanhang : En fenomenografisk studie om utvecklingen av elevers läslust i tidig skolålder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Mirjam Reuterswärd; Boel Melin; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; läslust; intresse; inkludering; illustrationer; engagemang;

    Sammanfattning : Den här studien utgår från en kombinerad enkät- och intervjustudie där vi undersöker vilken betydelse de olika bokformerna kapitelbok och bilderbok har för att främja elevers vilja att lyssna till högläsning i skolan. Som ett komplement till detta vill vi se vilken betydelse delaktigheten i valet av bokform har för att främja elevers vilja att lyssna till högläsningsboken. LÄS MER

  2. 2. Vad får tonåreleven att vilja läsa mer? En komparativ fallstudie av läsfrämjande svenskundervisning i grundskolan åk 7-9

    M1-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Viktoria Maria Åkerlund; [2022]
    Nyckelord :Läsfrämjande strategier; svenskundervisning; elevperspektiv; högstadiet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Intresset och lusten för läsning verkar ständigt avtagande och hotad. Vad kan då skolan och lärarna göra för att väcka läslust hos tonåringar idag? Syftet var att göra en jämförande fallstudie som beskriver hur två svensklärare på en högstadieskola tänker och arbetar med läsfrämjande undervisning, för att sedan jämföra de två lärarnas strategier med vad deras tonårselever tyckte fungerade läsfrämjande. LÄS MER

  3. 3. Digital skönlitteratur i svenskundervisningen i årskurs 4 : En lärares intentioner och hennes elevers uppfattningar av e-böcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Mikaela Lundberg; [2022]
    Nyckelord :Digitala böcker; Elevperspektiv; Läsning; Mellanstadiet; Utökade e-böcker 2;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur en lärare använder sig av digital skönlitteratur i svenskundervisningen i mellanstadiet, och hur denne lärares 21 elever uppfattar användningen. Detta är relevant då digitaliseringen är alltmer framträdande i dagens samhälle och eleverna möter olika typer av texter i såväl skolan som vardagliga situationer. LÄS MER

  4. 4. "Att läsa är jätteviktigt..." : En studie om vad elever 9-16 år väljer att läsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Revemark; Marina Walldorf; [2021]
    Nyckelord :Läslust; läsundervisning; läsvanor; motivation; sociala medier.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att få kunskap om vad elever läser, deras läsvanor och läslust i åldrarna 9-16 år, så att lärare och speciallärare ska kunna möta elevers intresse och entusiasm och stimulera deras läsutveckling. De tre frågeställningarna löd: Hur ofta och vad läser barn i åldern 9-16 år? Vad är elevers uppfattning om läsning? samt vad kan och brukar lärare göra för att motivera elevernas läsintresse? Vi har utgått från det sociokulturella perspektivet som menar att människan använder sig av sina olika resurser, såväl språkliga, intellektuella som fysiska för att ta till sig kunskap. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteratur i svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Emma Nensén; [2020]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; skönlitteratur; ämneskonceptioner;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker innehållet i ämnet svenska som andraspråk med fokus på vilken skönlitteratur som används i undervisningen och hur lärare motiverar sina val. Studien tar avstamp i Hellbergs (2012) ämneskonceptioner om svenska; svenska som färdighetsämne, svenska som personlig utveckling, svenska som kritisk litteracitet och svenska som litteraturtradition. LÄS MER