Sökning: "leisure reading"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden leisure reading.

  1. 1. Kvinnorna i Uddeholm AB:s personaltidningar 1947–1982 : Från hemmafru till arbetare

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Maja Köhler; [2023]
    Nyckelord :genus; genuskontrakt; arbete; Uddeholm AB; kvinnor; personaltidning; kvinnliga arbetare;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker den kvinnliga arbetaren, specifikt hur kvinnor gått från att vara främst en hemmafru till att också bli en arbetare. Syftet med uppsatsen är att undersöka och analysera framställningen av kvinnors roll på Uddeholm AB genom företagets personaltidning. Åren som är aktuella i uppsatsen är 1947–1982. LÄS MER

  2. 2. Det är så mycket lättillgängligare med TV-serier, typ: Ungdomars lustläsning i relation till digitala medier

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Jonna Fredin; Martin Segerbäck; [2023]
    Nyckelord :Recreational reading; pleasure reading; leisure reading; digital media; social media; literature; books; young adult; youth; teen reading; TikTok; BookTok; social reading; film; TV-series; Grounded Theory; Uses and Gratifications Theory; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Leisure reading among young people today is often considered to be under threat from digital activities, especially social media. In the scientific community, this position is disputed with no clear consensus. LÄS MER

  3. 3. Läsfrämjande arbete på fritidshemmet : En intervjustudie om hur lärare i fritidshem resonerar om läsfrämjande arbete på fritidshemmet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lövgren Emma; Bergenhill Jennifer; [2023]
    Nyckelord :Lärare i fritidshem; fritidshem; läsfrämjande arbete; litteratur; läsning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur sex lärare i fritidshem resonerar om läsfrämjande arbete på fritidshemmet. Frågeställningarna som har utformats utifrån syftet och som använts i studien är; Bedriver lärarna i fritidshemmet ett läsfrämjande arbete och vad anser de att detta syftar till? Använder lärarna i fritidshemmet några strategier för ett läsfrämjande arbete och i så fall vilka? Anser lärarna i fritidshemmet att det finns utmaningar och möjligheter för att arbeta läsfrämjande i fritidshemmet och i så fall vilka är dessa? För att samla in data användes kvalitativ metod genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. ”Det är som en dikt egentligen, men ändå inte” : Gymnasieungdomars samtal om den lyrik de läser på sin fritid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Cajsa Ranglin; [2023]
    Nyckelord :upper secondary school; Swedish; poetry; affect-based strategy; reader-response; gymnasieskolan; svenska; lyrik; affektiv utvärdering; reader-response;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av att det finns en diskrepans mellan poesiläsningen i skolan och gymnasieungdomars fritidsläsning av poesi är syftet med studien att ge ett kunskapsbidrag om vilka spår av svenskämnet som kan urskiljas ur ungdomars samtal om den lyrik de läser på fritiden. För att möta studiens syfte har följande frågeställningar besvarats (1) Vad präglar gymnasieungdomars val av lyrik? (2) Hur präglas lyriksamtalen av ämnesspecifikt språk? (3) Vad kan framträda i lyriksamtal när gymnasieungdomar själva väljer lyrik utifrån vad de läser på fritiden? Metoden som användes var fokusgruppsamtal med 16 ungdomar som läser kursen svenska 3. LÄS MER

  5. 5. Främja läsning och odla kärleken till böcker : En studie om hur lärare i fritidshem beskriver vilka strategier de använder för att främja läsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :My Nguyen; Songül Kerimovska; [2023]
    Nyckelord :arbetssätt; digitala verktyg; drama; gestaltning; läsfrämjande; läsmiljöer; läsning;

    Sammanfattning : Examensarbetet syftar till att få en bättre förståelse av hur olika lärare förhåller sig till läsfrämjande arbete på fritidshemmet, genom att undersöka hur lärare beskriver sina arbetssätt och olika strategier de använder sig av. Det här är en studie som genomförts med en kvalitativ metod där fem verksamma lärare i fritidshem medverkat. LÄS MER