Sökning: "lek i syfte att lära"

Visar resultat 16 - 20 av 81 uppsatser innehållade orden lek i syfte att lära.

  1. 16. ”Tongivande flickor och tongivande pojkar” - En studie om förskollärares föreställningar kring bråklek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jana Dreimane; Donika Maloku; [2020]
    Nyckelord :aggressivitet; bråklek; förskola; förskollärare; genus; lek; vägledning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker bråklek utifrån ett genusperspektiv för att belysa vilka föreställningar förskollärare har i förhållande till detta fenomen. Studiens syfte är att undersöka manliga och kvinnliga förskollärares föreställningar kring bråklek i den svenska förskolan. LÄS MER

  2. 17. Leken börjar här och nu : En studie om lek under rastverksamheten

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ghena Daaboul; AnnaMaria Malmgren; [2020]
    Nyckelord :Rastverksamhet; fritidshem; fri lek; styrd lek; elever; barn; leksignaler; lekramar; kommunikation; inkludering; fantasi; konflikthantering; turtagning; regler; normer; demokrati;

    Sammanfattning : Studiens syfte handlar om att se hur skillnad mellan fri och styrd lek gestaltas samt påverkar barnens sociala relationer och deras intellektuella samt fysiska utveckling genom att undersöka rastverksamheten. Vi valde kvalitativ metod som vi applicerade genom semistrukturerade intervjuer och observationer. LÄS MER

  3. 18. Göteborgs Stads strävan att skapa tillgänglighetsanpassade lekplatser : hur går de tillväga och lyckas de?

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Sanna Liljestam; [2020]
    Nyckelord :lekplatser; tillgänglighetsanpassning; tillgänglighet; barns lek; funktionsnedsättning; mer åt fler; enkelt avhjälpta hinder; Göteborgs Stad; Park- och naturförvaltningen;

    Sammanfattning : Barn har ett inbyggt behov av att leka. Det är genom leken barn undersöker och tar risker för att på så sätt utmana sig själva och lära sig hantera sin omvärld. Det är även på så sätt som barn utvecklas socialt genom interaktioner med andra. LÄS MER

  4. 19. Lekens betydelse för lärandet : Åtta fritidslärares uppfattningar om lekens betydelse för lärandet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Sundell; Martin Tuvesson; [2020]
    Nyckelord :fritidshem; fritidslärare; lek; lärande; uppfattningar;

    Sammanfattning : Utifrån tidigare forskning som vi tagit del av och fördjupat oss i så väcktes det en del oro över att det akademiska lärandet ska ta över lekens roll som lärandeform. Alltför få inser den stora betydelsen som leken för med sig till barnens lärande, istället anser tyvärr många att barnen “bara leker”. LÄS MER

  5. 20. Att lära genom lek : En kvalitativ studie av hur lärare i årskurs F-2 ser på leken som pedagogiskt redskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jennie Asplund; [2020]
    Nyckelord :lek; literacy; skola; styrdokument; förskoleklass; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är undersöka synsätt på lek bland lärare i förskoleklass och i lågstadiet, särskilt vad som gäller deras syn på leken som en del av lärandet. Syftet är även att undersöka hur leken används i undervisningen för att främja läs- och skrivförmågan (literacy) samt vilka skillnader det finns i hur leken används i olika årskurser. LÄS MER