Sökning: "levande text"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden levande text.

  1. 1. Norra Hammarbyhamnen : ett gestaltningsförslag med fokus på vistelsevärden i en högexploaterad stad

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Nathalie Gransten; [2023]
    Nyckelord :multifunktionella grönytor; kajer; hamnområden; rekreation; linjära stråk; vistelsevärden;

    Sammanfattning : Stockholm är en stad vid vatten. Hamnar har historiskt sätt använts som platser för sjöfart, industri och transport - funktioner som har avtagit med tiden. Idag är många av stadens kajer underutnyttjade på grund av dess utformning som tidigare industrihamnar. LÄS MER

  2. 2. Postkoloniala perspektiv i digitala läroplattformar : - En jämförelse av Nationalencyklopedin, Forum för levande historia och SO-rummets innehållkring avkolonisering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Erika Eriksson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka på vilket sätt digitala plattformar framställer avkoloniseringen men också hur de digitala plattformarna utifrån ett postkolonialt perspektiv kan påverka ett ”vi” och ”dem” tänk. Uppsatsen utgår från en postkolonial teoretisk grund och är en kvalitativ text- och diskursanalys. LÄS MER

  3. 3. Potentiella triggers till hjärtinfarkt under julhelgen : en enkätstudie

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Anneli Olsson; Ida Thorén; [2021]
    Nyckelord :Trigger; Heart attack; Secondary prevention; Person-centered care; Trigger; Hjärtinfarkt; Sekundärprevention; Personcentrerad vård;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING: Kranskärlssjukdom är en av de vanligaste orsakerna till död globalt. Kunskap idag påvisar att det finns ett antal modifierbara riskfaktorer där sjuksköterskan tillsammans med det multiprofessionella teamet har en nyckelroll i det sekundärpreventiva arbetet. LÄS MER

  4. 4. Åtgärdsprogram i matematik och hur vi arbetar med dem i praktiken : En text- och intervjustudie i grundskolans tidigare år

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Caroline Zettergren; [2019]
    Nyckelord :Supportive educational measures; mathematics; mathematic difficulties; relational; categorical; survey; Åtgärdsprogram; matematik; matematiksvårigheter; relationellt; kategoriskt; kartläggning; åtgärder.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa och problematisera framställningarna i och problematisera framställningarna i åtgärdsprogram inom matematik samt att få insikt i pedagogernas bild av hur de arbetar med åtgärdsprogrammen i verkligheten och vilken syn de har på åtgärdsprogram. Vidare syftade studien till att ta fram riktlinjer för skrivandet av åtgärdsprogram för att det ska bli ett levande dokument som blir ett stöd för eleverna och pedagogerna. LÄS MER

  5. 5. Uttryck som didaktiska verktyg : undervisningsdesign kring tolkning av uttryck

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elisabet Jagell; [2019]
    Nyckelord :expression; didactics; reflection; craft; art; crafts; meta-language; Levande Verkstad; art pedagogy; uttryck; didaktik; reflektion; slöjd; bild; hantverk; metaspråk; Levande Verkstad; konstpedagogik;

    Sammanfattning : The research examines pedagogical approaches to work on interpreting expressions in a developed educational organisation. The essay contains two analyses: A re-analysis of a previous study (study 1) where two art educators in a museum art program were interviewed and a new empirical study with two art educators from Levande Verkstad (study 2). LÄS MER