Sökning: "lgr11 musik"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden lgr11 musik.

  1. 1. Vad ska vi göra idag? : Musiklärares prioriteringar inom givna ramar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Michael Klemmé; [2022]
    Nyckelord :Ramfaktorer; personliga ramar; musikämnet; musikpedagogik; musiklärare; musikundervisning; Lgr11; Lgr22;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få fördjupad kunskap om hur musiklärare prioriterar olika moment utifrån det centrala innehållet i läroplanen i förhållande till tidsplanen för musikämnet, samt vilka ramar som styr dessa prioriteringar. I studien intervjuades 6 musiklärare som alla undervisar i högstadiet och materialet bearbetades sedan och analyserades utifrån ett ramfaktorteoretiskt perspektiv där sex ramfaktorer tydligast framträtt ur empirin och således valts ut att studera. LÄS MER

  2. 2. Har du några planer? Lärares planeringsarbete för undervisning i svenska och musik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Christine Bruze; [2021]
    Nyckelord :Grundskola; Lektionsplanering; Läromedel; Musik; Svenska; Educational materials; Elementary school; Lesson planning; Music; Teaching aids; Swedish; Performing Arts;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från hypotesen att det finns mer läromedel av kvalitet som utgår från Lgr11, samt vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i svenskämnet än i musikämnet. Detta bekräftas under studiens gång. Bristen av läromedel gör att lärare ägnar mycket tid åt att skapa sitt eget material i musikämnet. LÄS MER

  3. 3. Förutsättningar för en estetisk verksamhet i fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Daniel Sparredal; Johan Tunmats; [2021]
    Nyckelord :Estetiskt skapande; struktur; organisation; förutsättningar; fritidshem; lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Skolverket (2019, s. 22 - 24) beskriver i Lgr11 att lärare i fritidshem och fritidspedagoger i undervisningen ska behandla olika estetiska uttrycksformer som till exempel dans, musik, bild och drama. LÄS MER

  4. 4. Nu ska vi sjunga! : Sångers effekter i svenskundervisningen för årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Isabelle Lindberg; [2021]
    Nyckelord :Svenskundervisning; F–3; sånger och musik; sjungande undervisning; språkutveckling; musik och språk; fonologisk medvetenhet; identitet; förståelser för omvärlden;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur svensklärare i årskurs 1–3 använder sånginslag i ämnet och om lärare anser att elevers fonologiska medvetenhet, identiteter och förståelse för omvärlden stärks genom att låta elever sjunga i undervisningen. Varför detta syfte kändes aktuellt för mig är tydligheten i läroplanens ämnesplan i svenska där det uttrycks att elever ska stimuleras i att uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer och att elever ska möta olika typer av texter, scenkonst och annat estetiskt berättande. LÄS MER

  5. 5. MUSIKUNDERVISNINGEN I GRUNDSKOLA Från musiklärarens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Anastasiia Bila; [2020-01-07]
    Nyckelord :Musikundervisning; grundskolan; intervju; ramfaktorer; proximala utvecklingszonen ZPD Vygotskij;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur musiklärare i grundskolan tolkar sitt uppdrag och utformar musikundervisning till stöd för elevers lärande. Teori: De teoretiska perspektiv som examensarbetet utgår från är ramfaktorteorin samt det teoretiska begreppet, den proximala utvecklingszonen av Vygotskij, ska vidare används i studien som analysverktyg utifrån resultat i undersökningen. LÄS MER