Sökning: "litteratur enkät"

Visar resultat 11 - 15 av 304 uppsatser innehållade orden litteratur enkät.

  1. 11. Skolläsningen och skönlitteraturens plats i klassrummet. : En enkätstudie om lärares uppfattningar om sitt arbete kring skönlitteratur i årskurs F-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Ulrika Wiklund; Ida Wirström; [2023]
    Nyckelord :skönlitteratur; lärarutbildningen; litteraturdidaktik; läsmotivation; Lgr 22;

    Sammanfattning : I denna studie kommer vi att redogöra för hur lärare tillgängliggör skönlitteratur i klassrummet och undervisningen och hur de uppfattar sin förmåga att välja skönlitteratur till sina elever. Vi har valt en kvantitativ enkätstudie utifrån tre forskningsfrågor om lärares uppfattningar kring sin förmåga att välja skönlitteratur som stimulerar och motiverar elever till läsning och i vilken utsträckning de anser sig använda skönlitteratur i undervisningen. LÄS MER

  2. 12. Arbetsrelaterad stress har en negativ inverkan på flow - Arbetstagarnas egna skattningar av hur stress påverkar upplevd flow

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Sara Kihlström; Hanna van Gylswyk; [2023]
    Nyckelord :flow; stress; arbetsrelaterad stress; arbetsrelaterad flow; arbetstagare;

    Sammanfattning : Dagens samhälle ställer högre och högre krav på arbetstagaren därarbetsrelaterad stress är ett farligt samhällsproblem. Stress är en fysiologiskreaktion och ett dynamiskt tillstånd och flow är en teori som används för attbeskriva ett tillstånd som kan reducera den upplevda stressen på arbetsplatsen. LÄS MER

  3. 13. Viktminskning av katter : motivation, tillvägagångsätt och utmaningar bland kattägare i Sverige

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Animal Environment and Health

    Författare :Felicia Palm; [2023]
    Nyckelord :katt; övervikt; fetma; viktminskning; motivation; utmaningar; beteendeförändringar;

    Sammanfattning : Många katter i dagens samhälle är överviktiga, vilket kan få betydande negativa konsekvenser för deras hälsa och välmående. Flera studier har emellertid visat att det är svårt att uppnå långsiktig viktminskning hos katter när det genomförs i hemmiljö och många ägare avbryter viktminskningen innan katten nått sin målvikt. LÄS MER

  4. 14. ”Utan motivation är det svårt att komma framåt” : En studie om läsfrämjande arbete i årskurs 4–6 på Åland

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Mia Grönlund; Amanda Widberg; [2023]
    Nyckelord :läsmotivation; läsintresse; läsutveckling; läsfrämjande; läsmängd; lärarens roll; självbestämmandeteorin; inre motivation; sociokulturellt perspektiv; mellanstadiet; årskurs 4–6; arbetssätt; arbetsmetoder; påverkansfaktorer; läsundervisning.;

    Sammanfattning : Vi har i denna forskningsstudie undersökt påverkansfaktorer och arbetssätt för läsmotivation och läsutveckling i årskurs 4–6 på Åland. Detta har vi gjort genom att utföra en undersökning ur både lärar- och elevperspektiv via en metodkombination av kvalitativ intervju och kvantitativ enkät. LÄS MER

  5. 15. Teaching English Literature : A Qualitative Questionnaire and Content Analysis of Swedish Upper Secondary English Teachers’ Reading and Teaching Choices Analyzed Through Literary Socialization and Reception Theory

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Lejla Zeidan; [2023]
    Nyckelord :English literature; English teaching; literacy education; Swedish upper secondary school; reception theory; literary socialization theory; college preparatory programs; vocational programs; teachers’ attitudes; cultural significance; literary significance; historical significance; Engelsk litteratur; engelskundervisning; utbildning i läs- och skrivkunnighet; svensk gymnasieskola; receptionsteori; litterär socialisationsteori; högskoleförberedande program; yrkesprogram; lärares attityder; kulturell betydelse; litterär betydelse; historisk betydelse;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate Swedish upper secondary school teachers’ statements regarding reading and teaching choices in the English courses. The methods used were a survey in the form of a qualitative questionnaire, and a qualitative content analysis which was then applied to the survey data gathered. LÄS MER