Sökning: "livsvärld specialpedagogik"

Visar resultat 11 - 15 av 54 uppsatser innehållade orden livsvärld specialpedagogik.

  1. 11. REKTORERS UPPLEVELSER AV BESLUTSFATTANDE

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Juan Valladares; [2020-06-16]
    Nyckelord :rektor; pedagogiskt ledarskap; beslut; fenomenologi; upplevelser; livsvärld; essens; konstituenter;

    Sammanfattning : Syfte: Arbetets övergripande syfte är att utifrån en deskriptiv fenomenologisk forsknings-ansats beskriva hur rektorer på olika grundskolor upplever sitt beslutsfattande. Basen för studien kan också beskrivas med följande grundläggande frågeställningar är 1) Hur beskriver rektorer sina upplevelser av att fatta beslut? 2) Vilka innebörder karakteriserar upplevelsen av att fatta beslut i skolan? Teori: Den teoretiska grunden utgörs av Edmund Husserls klassiska fenomenologi. LÄS MER

  2. 12. Elevers resonemang kring sin upplevda matematikängslan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Madeleine Bergholtz; Lisbeth Johansson; [2020-04-15]
    Nyckelord :matematikängslan; matematikångest; mathematics; anxiety; fenomenologi; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Matematikängslan har uppmärksammats mer internationellt än nationellt. De studier som vi tagit del av har undersökt äldre elevers matematikängslan och empirin har främst baserats på kvantitativa metoder. Därför ville vi vända oss till elever i årskurs 4 – 6 för att undersöka hur de resonerar kring sin upplevda matematikängslan. LÄS MER

  3. 13. ”Jag kan om jag vill, typ...” : En kvalitativ studie om hur elever förstår sitt lärande och hur undervisningen förebyggande kan stödja eleverna i lärprocessen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Catarina Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Entreprenöriellt lärande; Formativ bedömning; Förebyggande stöd; Inre motivation; Metakognition; Proximal utvecklingszon; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att med utgångspunkt i elevernas förståelse för sitt lärande öka förståelsen för hur lärare i ett förebyggande arbete, utifrån hur undervisningen struktureras och organiseras, kan stödja elevernas lärande. Hur kan eleverna ges stöd men även möjlighet till att kunna vara delaktiga och ta ansvar i sin lärprocess? Kunskap om hur lärandet ser ut från elevperspektivet är viktigt för lärare att veta, så de kan planera en undervisning som möter elevernas behov. LÄS MER

  4. 14. Särskilt begåvade elevers och deras vårdnadshavares upplevelser av bemötande i den svenska grundskolan/ Gifted students and their guardians' experiences of treatment in Swedish elementary school

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Daniela Cvetanovski; [2017]
    Nyckelord :särskilt begåvade elever; särbegåvade elever; bemötande; sociokulturellt perspektiv; relationellt perspektiv; specialpedagogik especially talented students; gifted students; treatment; socio-cultural perspective; relational perspective; special pedagogy;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att bidra med kunskap om särskilt begåvade elevers skolsituation utifrån deras och vårdnadshavarnas upplevelser och erfarenheter av bemötandet under skoltiden. För att uppnå syftet valdes fyra elever som var bedömda som särskilt begåvade samt deras vårdnadshavare. LÄS MER

  5. 15. En god lärmiljö – ett ömsesidigt samspel En livsvärldsfenomenologisk studie kring fysisk lärmiljö, två skolexempel

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Sterwin; Sofia Svanström; [2016-02-22]
    Nyckelord :Livsvärld; fysisk lärmiljö; arkitektur; koncentration;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att skapa en ökad förståelse för den fysiska lärmiljöns förutsättningar och betydelse i relation till alla elevers möjlighet till lärande och utveckling i skolan. Syftet var även att få kunskap om hur lärmiljön är utformad i skolan med fokus på de anpassningar och förebyggande åtgärder, som görs. LÄS MER