Sökning: "mångkulturalitet skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden mångkulturalitet skolan.

  1. 1. Interkulturellt förhållningssätt med hjälp av skönlitteraturen : En intervjustudie om fyra svensklärares arbete med interkulturalitet i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Moa Lönn; Elina Svensson; [2023]
    Nyckelord :Intercultural approach; fiction; strategies; book talk; grade 4-6; Swedish teacher; Interkulturellt förhållningssätt; skönlitteratur; strategier; boksamtal; årskurs 4- 6; svensklärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur svensklärare arbetar med skönlitteratur för att bidra till ett interkulturellt förhållningssätt och vilken skönlitteratur som lärarna använder till detta. Den tidigare forskningen visar att läsning av böcker kan bidra till mer än bara läsförståelse. LÄS MER

  2. 2. Bildämnet som kulturell brygga : En kvalitativ studie av svenska bildlärares upplevelser kring interkulturalitet.

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Hannah Molin; Sofie Jönsson; [2022]
    Nyckelord :Interkulturalitet; bildämnet; mångkulturalitet; integration;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker fyra olika bildlärares upplevelser av interkulturalitet i skolan. Studien undersöker deras upplevelser med hjälp av kvalitativa intervjuer som hölls över Zoom. Lärarna hittades genom ett forum där de fick volontera för att bli intervjuade. LÄS MER

  3. 3. Bildämnet som kulturell brygga : En kvalitativ studie av svenska bildlärares upplevelser kring interkulturalitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sofie Jönsson; Hannah Molin; [2022]
    Nyckelord :Interkulturalitet; bildämnet; mångkulturalitet; integration;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker fyra olika bildlärares upplevelser av interkulturalitet i skolan. Studien undersöker deras upplevelser med hjälp av kvalitativa intervjuer som hölls över Zoom. Lärarna hittades genom ett forum där de fick volontera för att bli intervjuade. LÄS MER

  4. 4. Politiska partier och religiösa elever: en textanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Natalie Nilsson; Johanna Lyngö; [2022]
    Nyckelord :Den Andre; elever; färgblindhet; minoriteter; mångkulturalitet; partier; politik; rasism; religion; samhällskunskap; sekularism; skola; stigmatisering;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker hur Riksdagspartiernas uttalanden om religion kan tänkas påverkareligiösa elever i skolan. I huvudsak har tre teorier används: Bronfenbrenners ekologiskasystemteori, Saids teori om Det Annorlunda och Goffmans teori om stigma. LÄS MER

  5. 5. "Kom hit och ge mig lite farligheter" : en studie om lärares upplevelser av att undervisa flerspråkiga elever

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Catharina Brüdigam; Julia Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkig; identitet; kognitiv utveckling; literacy; multimodalitet; sociokulturellt perspektiv; språklig repertoar; transspråkande;

    Sammanfattning : Det är idag en ökning av mångkulturalitet i det svenska samhället, något som ökar antalet flerspråkiga elever och skolan måste därför ge utrymme för språklig utveckling. Forskning visar dock att det enbart talas svenska i undervisningssammanhang, flerspråkiga elever ges inte möjlighet att använda olika språk vid kommunikation. LÄS MER