Sökning: "makt sverige"

Visar resultat 1 - 5 av 693 uppsatser innehållade orden makt sverige.

  1. 1. Språk och identitet : Fyra andraspråkstalares beskrivningar av sina flerspråkiga identiteter

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Matina Kirlappos; [2024]
    Nyckelord :flerspråkighet; identitet; kodväxling; tillhörighet; makt;

    Sammanfattning : I detta examensarbete beskrivs flerspråkighet och identitet mer ingående. Avgränsningen faller på flerspråkighetens inverkan på identitet, vilket innebär att fokus ligger på en studie på individnivå. LÄS MER

  2. 2. LVU-kampanjens effekter och konsekvenser på socialsekreterares arbete : En kvalitativ studie om hur desinformationskampanjen påverkar svensk socialtjänst och handläggare som arbetar med barn och unga.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Amelie Lundquist; Rebecka Bengtsson; [2024]
    Nyckelord :LVU-campaign; Disinformation; Swedish social services; LVU; Immediate care; Work environment; Work situation; LVU-kampanj; Desinformation; Socialtjänsten; Omhändertagande; LVU; Arbetsmiljö; Arbetssituation;

    Sammanfattning : Ett problem svenska socialtjänsten står inför är att förtroendet från medborgarna minskar, desinformation delas i större utsträckning och år 2021 började LVU-kampanjen att spridas. Kampanjen hävdar att socialtjänsten omhändertar muslimska barn utan rättsligt stöd. LÄS MER

  3. 3. ”Shame of missing out”, det nya FOMO : En kvalitativ intervjustudie om hur känslor hos unga kvinnor upplevs när influencers uppmanar till konsumtion på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Alice Klevfors; Nilsson Isabell; [2024]
    Nyckelord :Impulsive consumption; FOMO; SOMO; influencer marketing; relationship building; Instagram; emotions; qualitative interview study; thematic analysis; young women; Sweden; Impulsiv konsumtion; FOMO; SOMO; influencer marketing; relationsskapande; Instagram; känslor; kvalitativ intervjustudie; tematisk analys; unga kvinnor; Sverige;

    Sammanfattning : With the increasing trust and power of influencers on social media, more research and information are needed on how influencers affect the emotions of their followers. The climate that exists on social media today contributes to calls for unsustainable consumption, which is something that influencers in particular contribute to. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers mening med ”samlingen” i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers mening med samlingen och hur deras utformningar av samlingarna skapar förutsättningar för barns inflytande och delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Isabella Berg; Linnéa Klebark; [2024]
    Nyckelord :Samling; Traditionell; Rutiner; Struktur; Inflytande; Delaktighet;

    Sammanfattning : I förskolan finns en nedärvd tradition som kallas samling, dessa kan se olika ut och utföras med skilda syften. Samlingen ifrågasattes under 1970 – talet på grund av att samlingens struktur och innehåll var hämmande för barns utveckling och lärande. LÄS MER

  5. 5. Fri lek för alla? : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang och strategier gällande alla barns möjlighet till fri lektillsammans med andra barn

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Weronika Ohlsson; Liselotte Ramvik; [2024]
    Nyckelord :free-play; preschool; preschool teacher; inclusion processes; fri lek; förskola; förskollärare; inkluderingsprocesser;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att belysa förskollärares syn på förskolans uppdrag i förhållande till den fria leken. För att beskriva vad som kännetecknar förskollärares resonemang, strategier och erfarenheter i att stödja barn att komma in,delta och stanna kvar i leken med andra barn, genomfördes semistrukturerade intervjuer. LÄS MER