Sökning: "malin f"

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade orden malin f.

  1. 1. “Så där finns det mycket kring värdegrunden och snacka om” : En studie om lärares syn på serieböcker med fokus på värdegrund och läslust i svenskundervisning i årskurs F-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Martin Andersson; Malin Kullberg; [2024]
    Nyckelord :Comic books; manga; teaching; joy of reading; core values; Serieböcker; manga; undervisning; läslust; värdegrund;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur serieböcker kan vara ett verktyg i undervisningen i svenskämnet. Undersökningens fokus riktas mot hur serieböcker kan främja elevers läslust och om de kan vara ett verktyg för värdegrundsarbete men lyfter också lärares attityder runt serieböcker i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Från centralisering till decentralisering - och tillbaka igen. En kritisk analys av Göteborgs Stads stadsdelsförändringar.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Malin Hjort; [2023-01-24]
    Nyckelord :Omorganisation; Kommun; Centralisering; Decentralisering; Beslutsprocess; WPR; Social hållbarhet; Arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är bidra till ökad förståelse av varför stora omorganisationer genomförs i offentlig förvaltning, hur förändringarna konstrueras som önskvärda, vilka centrala motiv som driver förändringsprocesserna, vilka perspektiv som inte framträder lika tydligt samt hur arbetsmiljöperspektivet tas i beaktande. Metod: Uppsatsen består av en historisk dokumentstudie avseende beslutsunderlag för organisationsförändringar i Göteborgs Stad under tidsperioden 1987–2021. LÄS MER

  3. 3. Lärares didaktiska val kring muntlig undervisning i ordförståelse : En intervjustudie i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Hansson Gapinski; Olivia Kullenberg; Malin Linnér; [2023]
    Nyckelord :Verbal teaching; didactic choices; word comprehension; language development; choice of words; repetition; concretizing; and dialogue.; Muntlig undervisning; didaktiska val; ordförståelse; språkutveckling; ordval; upprepning; konkretion och dialog.;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag är att ge eleverna förutsättningar att leva i ett föränderligt samhälle och att lära ut språk som gör att de kan delta i olika samhällsfrågor. Syftet med studien är att undersöka vilka didaktiska val lärare gör vid muntlig undervisning för att utveckla elevernas ordförståelse. LÄS MER

  4. 4. Läsinlärning och läsläxor ur ett likvärdighetsperspektiv : En kvalitativ analys om hur fem F-3-lärare, fem vårdnadshavare och tio elever beskriver läsläxor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Kauranen; [2023]
    Nyckelord :elever; likvärdighet; lärare; läsinlärning; läsläxor; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : En kvalitativ analys om hur F-3-lärare beskriver hur läsläxor används som en del av läsinlärningen, hur de motiveras och följs upp samt hur de uppfattas och beskrivs av vårdnadshavare och elever. Uppsatsen syftar till att undersöka hur lärare arbetar med läsläxor som en del av läsinlärningen samt hur de motiverar, informerar om och genomför läsläxor. LÄS MER

  5. 5. Lärarens arbete kring högläsning : Hur lärarna didaktiskt organiserar sin undervisning kring högläsning inom F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Hedberg; Malin Paulsson; Martina Mravljov Iversen; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; ordförråd; läsförståelse;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur läraren arbetar med högläsningen, där syftet var attta reda på hur lärare organiserar sin undervisning kring högläsning samt hurhögläsningen påverkar elevernas läsförståelse. Frågeställningen i studienvar: hur organiserar lärare i årskurs F–3 sin undervisning inom högläsning?För att ta reda på frågeställningen genomfördes en kvantitativ studie där enwebbenkät användes. LÄS MER