Sökning: "marknadsföring mot kvinnor"

Visar resultat 11 - 15 av 35 uppsatser innehållade orden marknadsföring mot kvinnor.

  1. 11. Love yourself – men hur? En kvalitativ studie av svenska skönhetsföretags framställning av femvertising

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Emma Broberg; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur de svenska skönhetsföretagen CAIA Cosmetics, Rebecca Stella Beauty, Indy beauty och Viva La Diva använder sig av budskap som hyllar kvinnor på sina webbsidor. Denna typ av budskap kallas för femvertising och definieras som ”marknadsföring vilken använder sig av olika budskap om att stärka kvinnor och bryter mot stereotypa framställningar av kvinnor” (Åkestam et al. LÄS MER

  2. 12. I en stödjande miljö är hälsosamma val enkla val : En kvantitativ studie om konsumenters upplevelser av hälsosamma livsmedelsval

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Terése Olofsson; Hanna Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Health promotion; supportive environments; healthy food choices; grocery; food; health; marketing; food choices; socioeconomics; behavioral economics; hälsopromotion; stödjande miljöer; hälsosamma livsmedelsval; dagligvaruhandel; livsmedel; hälsa; marknadsföring; matval; socioekonomi; beteendeekonomi;

    Sammanfattning : Introduktion: Ohälsosamma matvanor är en av de största riskfaktorerna för ohälsa och förekommer oftare i socioekonomiskt svagare grupper. Tillgängligheten av livsmedel påverkar både vilka kostval vi gör och hur mycket vi konsumerar. Marknadsföring påverkar tillgängligheten och används för att styra konsumenternas livsmedelsval. LÄS MER

  3. 13. Förhållandet mellan personlighet, sociala bevis och recensioner vid onlineköp

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Olivia Sörensson; Jesper Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Sociala bevis; Öppenhet; Samvetsgrannhet; Extraversion; Vänlighet; Stabilitet; Socialt inflytande; Självtvivel; Social osäkerhet; Osäkerhet; Konsumentbeteende; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie ämnade att undersöka förhållandet mellan personlighetsdrag, självtvivel, social osäkerhet och mottaglighet för socialt inflytande i en online-miljö, där recensioner och betyg används som verktyg för sociala bevis. Med hänsyn till näthandelns ökning de senaste åren ansåg vi att forskning inom detta område är intressant. LÄS MER

  4. 14. "This one is for the girls who make IT happen" : en studie som undersöker hur femvertising konstruerar myter om en feministisk kvinnlighet

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Filippa Jonsson; Petronella Moritz; [2019]
    Nyckelord :Feminism; femvertising; kvinnlighet; konsumtion; commodity; myter; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur sju olika femvertising-reklamer kodar en feministisk kvinnlighet. Femvertising är ett begrepp som beskriver “female empowering advertising” och är reklam vars mål är att stärka kvinnor. Studien använder sig av en semiotisk bildanalys och Roland Barthes mytbegrepp för att analysera materialet. LÄS MER

  5. 15. ”Jag kände bara, Nja I don’t buy it” : En kvalitativ studie om kvinnor i generation Z och deras attityd mot produktplacering inom YouTube- samarbeten.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Linnéa Hamrén; Ludvigsson Svensson Rebecca; [2019]
    Nyckelord :Promotion; Influencer marketing; Model of attitudes towards web advertising; Informativeness; Entertainment; Irritation; Credibility; Advertising value; Product placement;

    Sammanfattning : Det har uppmärksammats en intensifiering av den digitala tekniken, som under senare år tilltagit mer än någonsin (Bassiouni & Hackley, 2014, s. 116). 2017 var det första året då internet utgjorde en övervägande del av alla medieinvesteringar (Larsén, 2018). LÄS MER