Sökning: "massmedia ekonomi"

Visar resultat 16 - 20 av 24 uppsatser innehållade orden massmedia ekonomi.

  1. 16. Terrorism i svenska tidningar : en diskursanalys av Aftonblader, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladets rapportering från terrordåden München 1972, Lockerbie 1988 och World Trade Center 2001

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för ekonomi och informatik

    Författare :Annika Jonasson; Tina Nyrén; [2006]
    Nyckelord :Dagstidningar; Terrorism;

    Sammanfattning : Vårt syfte med undersökningen är att undersöka hur de diskursiva praktikerna ser ut för terrorrapporteringen på 1970, 1980 och 2000-talet, vi kommer särskilt att fokusera på beroendeförhållandet mellan terrorism och massmedier. Vi har valt ut tre terrordåd, München 1972, Lockerbie 1988 samt World Trade Center 2001. LÄS MER

  2. 17. Belöningssystem - påverkar företagsspecifika egenskaper utformningen?

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi

    Författare :Kerstin Bondza; Tina Nilsson; Ann-Sofie Nylander-Johnsson; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Belöningar till företagsledare har i massmedia varit ett debatterat ämne, de senaste 10 åren har det skett en ökning av tillämpningen av rörliga ersättningar. Belöningssystem används som en mekanism i företagsstyrning för att ägarna skall motivera de anställda att agera i enlighet med ägarnas intressen. LÄS MER

  3. 18. Den nya smygreklamen : En kvalitativ studie av Avsändar-Finansierade Program och dess betydelse för tv-branschen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Karl-Johan Gartberger; Michael Rübsamen; [2006]
    Nyckelord :advertiser-funded program; branded content; television; Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa, problematisera och diskutera fenomenet Advertiser-Funded Programming eller Avsändar-Finansierade Program som det kallas för på svenska. Avsändar-Finansierade Program är en av de senaste trenderna när det kommer till att integrera organisationskommunikation med massmedia. LÄS MER

  4. 19. Oljepriskänslighet på Sveriges och EU:s aktiemarknader

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Mikael Bondesson; Björn Hagströmer; [2005]
    Nyckelord :prognostisering; Oljepris; Kointegration; Finansiella marknader; Economics; econometrics; economic theory; economic systems; economic policy; Nationalekonomi; ekonometri; ekonomisk teori; ekonomiska system; ekonomisk politik; Business and Economics;

    Sammanfattning : Oljeprisets påverkan på svensk och europeisk ekonomi är högaktuell – det skapar dagligen rubriker i massmedia. Inte minst på aktiemarknaden iakttas oljepriset noggrant. Denna studie undersöker huruvida statistiska samband mellan oljepriset och olika aktieindex kan påvisas, och även huruvida dessa går att utnyttja för prognostisering. LÄS MER

  5. 20. Bilden av Europa i Aftonbladet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för ekonomi och informatik

    Författare :Helena Amundsson; [2004]
    Nyckelord :Massmedia; Europa; Nyhetsvärdering; Kultur; Identitet; Aftonbladet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER