Sökning: "math learning"

Visar resultat 6 - 10 av 170 uppsatser innehållade orden math learning.

  1. 6. Gånger lika med produkt – det är frågan : En studie om lärares användande av det informella vardagsspråket och det formella matematikspråket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Evelina Ahlqvist; Paulina Henriksson; [2023]
    Nyckelord :Mathematics language; everyday language; informal; formal; language use; concepts; support; Matematikspråk; vardagsspråk; informell; formell; språkbruk; begrepp; stöttning;

    Sammanfattning : This study was based on our common interest in teachers’ use of language in algebra teaching. The purpose of the study is to investigate the teachers’ use of concepts in algebra teaching and to gain in-depth knowledge of how the teachers use formal mathematical language and informal everyday language. LÄS MER

  2. 7. Math Visualizations in VR

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Abraham Al-bashki; Ahmed Oogle; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Visualization of linear algebra with virtual reality (VR) can be helpful for math teachers. A study has shown more engagement, focus, and active learning through immersion and interactivity, supplementing opportunities for visualizing abstract concepts. LÄS MER

  3. 8. Att bemästra matematikångest : En djupdykning i gymnasiala lärares uppfattningar och framgångsrika strategier för att motverka matematikångest hos elever på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Sofi Bornlid; Ebba Söderlund; [2023]
    Nyckelord :Matematik; Matematikångest; Strategier; Motverka; Gymnasieelever;

    Sammanfattning : Examensarbetet syftar till att undersöka gymnasiala yrkesverksamma matematiklärares uppfattningar om matematikångest, dess orsaker och de strategier de använder för att motverka elevers matematikångest. Genom en kvalitativ intervjustudie har data samlats in från åtta matematiklärare. LÄS MER

  4. 9. Digitala verktygs påverkan på elevernas lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS); Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Youssef El-Borchali; Seyman Gürel; [2023]
    Nyckelord :mathematics; tablets; games; education; elementary school;  learning; digital verktyg; evaluation; math; mathematics; elementary school; students;  positive effects; negative effects; digitala lärresurser matematikundervisning;

    Sammanfattning : Digitization is today an integrated part of the Swedish primary school. For the school to remain free and equal for the students, laptops and tablets are given out as loans to students. The school should also reflect society at large, and Sweden is a country where digitization is a fact. All subjects in school must be combined with digitization. LÄS MER

  5. 10. Hänger matematisk problemlösning ihop med elevers motivation? : En kvalitativ studie om relationen mellan elevers motivation och problemlösning inom matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Yousef Moustafa; [2023]
    Nyckelord :Problem solving; motivation; math difficulties; problem solving strategies; motivation strategies; intrinsic motivation; extrinsic motivation; Problemlösning; motivation; matematiksvårigheter; problemlösning strategier; motivation strategier; inre motivation; yttre motivation;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka relationen mellan problemlösning inom matematikämnet och elevers motivation. Dessutom syftar studien till att undersöka vilka svårigheter eleverna uppvisar under problemlösning tillfälle som påverkar deras motivation. LÄS MER