Sökning: "math learning"

Visar resultat 11 - 15 av 170 uppsatser innehållade orden math learning.

  1. 11. Lärares beskrivningar av möjligheter och utmaningar i matematikundervisning med programmering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mansur Rassooli; Sarvenaz Soofi Wiklander; [2023]
    Nyckelord :Mathematics teaching; programming; coding; digital competence; teacher competence and problem solving.; Matematikundervisning; programmering; kodning; digital kompetens; lärarkompetens och problemlösning.  ;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka utmaningar och möjligheter F-3 lärare upplever att de möter när de tillämpar programmering i matematikundervisningen samt vilka kompetenser de anser sig behöva. Enligt tidigare forskning saknar F-3 lärare kunskaper för att lära ut matematik genom att tillämpa programmering i matematikundervisningen. LÄS MER

  2. 12. Att arbeta språkutvecklande i matematik : En studie om hur lärare på högstadiet resonerar kring betydelsen av elevers språkliga kunskaper i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Johanna Evegård; [2023]
    Nyckelord :Läsförståelse; avkodning; matematikspråk; vardagsspråk; skolspråk; multimodalitet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to highlight how some mathematics teachers, in Sweden, in grades 7–9 work on language development in their teaching. Many of today's math tasks contain a lot of text and it turns out that there is a strong connection between students' mathematical ability and students' reading ability. LÄS MER

  3. 13. Problemlösning och flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emily Johannesson; Claudia Gerasovska; [2023]
    Nyckelord :bilingualism; mathematics; multilingualism; multilingual students; problem-solving.;

    Sammanfattning : The aim of the study was to explore the unique needs and strengths of multilingual students when learning math and problem-solving and how the teacher should create the education with problem-solving for multilingual students. The result is based on these two questions that were developed in relation with the purpose. LÄS MER

  4. 14. Hur främjas lärmiljön i matematik : Elever i matematiksvårigheter, matematiklärare, speciallärare och deras tankar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Linda Borup; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; kommunikation; matematiksvårigheter; samarbete; tidiga stödinsatser; tillgänglig lärmiljö och variation;

    Sammanfattning : Borup Linda, (2023). Hur främjas lärmiljön i matematik. Elever i matematiksvårigheter, matematiklärare, speciallärare och deras tankar.Speciallärarprogrammet, Institutionen för  skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 15. Inkluderande matematikundervisning och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar : ur ett speciallärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Rasema Havic; [2023]
    Nyckelord :Adapted instruction; challenges; inclusion; math; NDD; special education teachers; anpassningar; inkludering; matematik; NPF; speciallärare; utmaningar;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain increased knowledge on how three special education teachers include students with neurodevelopmental disorders (NDD) in math lessons. Moreover, the study aims to provide a deeper understanding of the challenges and benefits of inclusive math education for NDD students. LÄS MER