Sökning: "mathematic skills"

Visar resultat 11 - 15 av 31 uppsatser innehållade orden mathematic skills.

  1. 11. Extra anpassningar i matematik : Hur tolkas och fungerar det?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Anna Karin Hammaräng; Inger Nyström; [2017]
    Nyckelord :management and stimulus; mathematical difficulties; individual development plans; teachers’ understanding; ledning och stimulans; matematiksvårigheter; individuella utvecklingsplaner; lärares förståelse;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med en bild av hur enskilda lärare och lärararbetslag förstår extra anpassningar i matematik. Lärararbetslags förståelse av matematiksvårigheter är avgörande för vilka elever som får extra anpassningar och hur dessa utformas. LÄS MER

  2. 12. Vad i undervisning genom problemlösning i grupp har forskning visat påverkar elevers matematiska förmågor?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Linda Danielsson; Karin Sternefors; [2017]
    Nyckelord :Mathematic skills; teaching methods; mathematics; problem solving; group; Matematiska förmågor; undervisningsmetoder; matematik; problemlösning; grupp;

    Sammanfattning : Problemlösning inom matematikundervisning är något som har blivit mer uppmärksammat under de senaste decennierna. Även i den svenska läroplanen för grundskolan har problemlösning fått en större plats och är en av de fem matematiska förmågor som elever ska få möjlighet att utveckla i skolan. LÄS MER

  3. 13. Kommunikativa förmågor i matematik : En studie om lärares arbete att utveckla andraspråkelevers kommunikativa förmågor i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Helén Eriksson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : För att elever med svenska som andraspråk ska få möjligheten att utveckla sina matematiska förmågor i allmänhet och förmågan att kommunicera matematik i synnerhet, behöver lärare vara medvetna och utforma undervisningen på ett sätt som gör att eleverna ges dessa möjligheter. Syftet med studien är att undersöka hur lärare arbetar med dessa frågor i matematikklassrummet och ta reda på hur elever med svenska som andraspråk själva upplever att de får delta i kommunikationen. LÄS MER

  4. 14. Kunskapskrisen i matematik : - undersökning av lärande på Youschool, ett webbaserat matematikstöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :John Rödin; [2015]
    Nyckelord :Youschool; mathematics education; private tutoring; virtual teaching; document camera; van Hiele; crisis of thinking; Youschool; läxhjälp på nätet; dokumentkamera; Matematik2b; Ma2b; nationella prov; van Hiele; förmåga; centralt innehåll; kunskapskrav;

    Sammanfattning : En rad företag som erbjuder läxhjälp har uppstått sedan Rutavdraget för läxhjälp utökades till att gälla för gymnasieelever. Youschool är ett av dessa företag. Det som utmärker Youschool är att de erbjuder läxhjälp där elever och lärare kan kommunicera med varandra både med penna och ljud i realtid via nätet. LÄS MER

  5. 15. Matematikläxans fördelar och nackdelar : En intervjustudie av lärares syn på matematikläxor i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Elin Petersén Hammarsten; [2014]
    Nyckelord :Mathematic homework; homework; mathematic; teacher; primary school; Matematikläxa; läxa; matematik; lärare; grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om lärares syn på matematikläxor i grundskolans tidigare år. Förhoppningen var att få förståelse för lärares syfte med matematikläxor och vilka förmågor eleverna förväntas utveckla med matematikläxors hjälp samt att jämföra vilka för- och nackdelar matematikläxan har. LÄS MER