Sökning: "makt och sociala medier"

Visar resultat 1 - 5 av 140 uppsatser innehållade orden makt och sociala medier.

  1. 1. ”Shame of missing out”, det nya FOMO : En kvalitativ intervjustudie om hur känslor hos unga kvinnor upplevs när influencers uppmanar till konsumtion på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Alice Klevfors; Nilsson Isabell; [2024]
    Nyckelord :Impulsive consumption; FOMO; SOMO; influencer marketing; relationship building; Instagram; emotions; qualitative interview study; thematic analysis; young women; Sweden; Impulsiv konsumtion; FOMO; SOMO; influencer marketing; relationsskapande; Instagram; känslor; kvalitativ intervjustudie; tematisk analys; unga kvinnor; Sverige;

    Sammanfattning : With the increasing trust and power of influencers on social media, more research and information are needed on how influencers affect the emotions of their followers. The climate that exists on social media today contributes to calls for unsustainable consumption, which is something that influencers in particular contribute to. LÄS MER

  2. 2. ”ALLA SOCIONOMER ÄR MONSTER OCH VI VET INTE VAD VI SYSSLAR MED” En kvalitativ intervjustudie om hur socialsekreterare inom barn- och unga upplever att de påverkas av medias porträttering om socialtjänsten

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Amanda Gustafsson; Rebecca Damgaard; [2023-02-06]
    Nyckelord :media; massmedia; sociala medier; nyhetsrapportering; socialtjänsten; socialsekreterare; socialt arbete;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka dels hur socialsekreterare upplever medias porträttering av socialtjänsten och dels hur socialsekreterare upplever att socialtjänsten och yrkesutövningen påverkas av medias porträttering av socialtjänsten. Genom studien är förhoppningen att nå en ökad förståelse för hur socialsekreterare upplever att de påverkas av porträtteringen. LÄS MER

  3. 3. “Det är väl ingen som bryr sig om jag opererar mina bröst?” : Hur skönhetsideal, kroppsligheter och makt porträtteras i dokumentärserien Dokument inifrån: Priset vi betalar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för genusvetenskap

    Författare :Maja Berg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur skönhetsideal, kroppsligheter och makt porträtteras i dokumentärserien Dokument inifrån: Priset vi betalar. En multimodal kritisk diskursanalys samt ett ramverk sammansatt av teoretiska förklaringar av makt, disciplinering, diskurs, performativitet, skönhetsideal och blickar har använts i syfte att studera hur dokumentärens språkliga och visuella element formar porträtteringen av skönhetsideal, kroppsligheter och makt. LÄS MER

  4. 4. Cancelkultur på sociala medier : En studie om hur cancelkultur-fenomenet påverkar individers sätt att uttrycka sig

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Anna-Karin Fürst; [2023]
    Nyckelord :Social media; norms; cancel culture; power.; Sociala medier; normer; cancelkultur; makt.;

    Sammanfattning : Begreppet cancelkultur har kommit att bli ett allt mer utbrett fenomen, främst inom sociala medier. Studiens syfte är att undersöka vad cancelfenomenet innebär och om den har någon påverkan på samhällsdebatten, i form av att den eventuellt hämmar individens sätt att uttrycka sig, i rädsla för att gå utanför de normativa ramarna. LÄS MER

  5. 5. Är TikTok samhällets nya makthavare? : En tematisk analys om påverkan och medvetenhet utifrån det sociala mediet TikTok

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Jennifer Andersson; Philip Carlsson; [2023]
    Nyckelord :TikTok; algorithms; authority; self-image; awareness; interviews; TikTok; algoritmer; makt; självbild; medvetenhet; intervjuer;

    Sammanfattning : This study aims to investigate the effect, the social media app TikTok, has on the individual and what position of power the application has in that matter. By being the fastest growing social media app, TikTok offers the user an endless flow of content, personalized for the user by algorithms. LÄS MER