Sökning: "medias budskap om hälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden medias budskap om hälsa.

  1. 1. ”Tidigare sköt man i benet för att skrämmas, nu skjuter man i huvudet för att döda” : En kvalitativ innehållsanalys om hur gängkriminalitet framställs i massmedia

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Madeleine Badan; Felicia Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Social work; gang crime; mass media; content analysis; attribute; social constructionism; agenda theory; Socialt arbete; gängkriminalitet; massmedia; innehållsanalys; attribut; socialkonstruktionism; dagordningsteorin;

    Sammanfattning : Gängkriminalitet är ett omtalat ämne i massmedier och skapar i många fall uppseendeväckande rubriker. Vi har valt att utföra en kvalitativ tematisk innehållsanalys för att undersöka hur gängkriminalitet framställs genom ett begränsat urval av artiklar i massmedia eftersom tidigare forskning visar på svagt forskningsengagemang gällande massmedias budskap om brott och social oordning. LÄS MER

  2. 2. I en djungel av kost- och hälsobudskap, var finner ungdomar sin sanning? : En kvantitativ enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Rebecca Borg; Alexandra Johansson; [2017]
    Nyckelord :ungdomar; informationskällor; trovärdighet; media; kost; hälsa;

    Sammanfattning : Bakgrund Unga vuxna har en sämre kosthållning än övriga befolkningen. Ett enormt informationsflöde gör det svårt att avgöra vilken information som är sann, vilket kan påverka livsmedelsval och befolkningens framtida hälsa. LÄS MER

  3. 3. Medias avbildning av den ideala människokroppen - Den heliga graalen eller djävulens verktyg? : En kritisk diskurs- och bildanalys av svenska livsstilsmagasins gestaltning av den ideala människokroppen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för socialpedagogik och sociologi

    Författare :Sandra Kullberg; [2016]
    Nyckelord :Media; body ideal; norm; discourse analysis; picture analysis; Media; kroppsideal; norm; diskursanalys; bildanalys;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur media konstruerar och normaliserar den mänskliga kroppen samt hur detta skapar identitetskonstruktioner vilka bygger på sättet att se på vad som anses vara en ideal kropp. Genom en diskurs- och bildanalytisk ansats dekonstrueras mediediskursens föreställningar för att urskilja potentiella motsättningar och dolda antaganden vilka kan ha inverkan på människors liv. LÄS MER

  4. 4. Att äta rent och rätt - till vilket pris? Hur unga människor påverkas av mediala kostbudskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Emma Olsson; Annika Sandell; [2015-08-10]
    Nyckelord :Clean eating; hälsoism; kostbudskap; media; ortorexi; unga vuxna;

    Sammanfattning : I dagens samhälle finns ett ständigt flöde av hälso- och kostbudskap som påverkar oss på olika sätt, både medvetet och omedvetet. Syftet med studien är att undersöka hur unga vuxna kvinnor och män reflekterar kring mediala hälsobudskap, specifikt gällande trender inom kost, samt hur de själva uppfattar att de påverkas av dessa budskap. LÄS MER

  5. 5. Vad innebär hälsa och att vara hälsosam? : En kvalitativ studie om åtta gymnasieelevers uppfattningar om hälsa och att vara hälsosam samt hur media påverkar deras syn på hälsa och att vara hälsosam

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Susanne Nilsson; [2014]
    Nyckelord :hälsa; hälsosam; media; påverkan; gymnasieelevers uppfattningar;

    Sammanfattning : Media är idag en stor del av vårt samhälle och har genom den teknologiska utvecklingen fått en stor marknad och har kommit till att bli en stor del av vår vardag. Hur vi påverkas av media och den sociala kontexten sker hela tiden, medvetet och omedvetet på olika sätt. LÄS MER