Sökning: "mellanchef organisation"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden mellanchef organisation.

  1. 1. Mellanchefens empowerment - i relation till toppchefen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jonatan Blomquist; Isabelle Johansson; [2022]
    Nyckelord :decision-making process; empowerment; legitimacy; mandate; middle manager; organizational hierarchy; beslutsprocess; empowerment; legitimitet; mandat; mellanchef; organisationshierarki;

    Sammanfattning : Mellanchefens roll inom organisationer är komplex. Som mellanchef förväntas du vara den som ska kontrollera den operativa verksamheten, samtidigt som du blir kontrollerad av toppcheferna. Inom managementlitteraturen används begreppet empowerment för att beskriva en individs inflytande inom en organisation. LÄS MER

  2. 2. Styrning av autonoma arbetare : En kvalitativ intervjustudie om hur mellanchefer styr autonoma arbetare i kunskapsintensiva organisationer samt vilka syften mellanchefer har vid individbaserad styrning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Jesper Petersson; Tobias Lindberget; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Styrning av autonoma arbetare - En kvalitativ intervjustudie om hur mellanchefer styr autonoma arbetare i kunskapsintensiva organisationer samt vilka syften mellanchefer har vid individbaserad styrning. Författare: Jesper Petersson och Tobias Lindberget Handledare: Martin Holgersson Examinator: Jan Alpenberg Inledning: Världen har genomgått en förändring till en kunskapsbaserad ekonomi vilket har tvingat organisationers ledare att anpassa styrningen efter den autonoma arbetaren. LÄS MER

  3. 3. En fallstudie av betydelsen av vision inom organisationer

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Filippa Dahllund; Emil Marklund; [2022]
    Nyckelord :vision; organisationsteori; strategi; organisationskultur; organisationsstruktur; implementering; organisatoriskt lärande; organisationsförändring;

    Sammanfattning : Genom en tydligt formulerad och implementerad vision kan organisationer säkerställa att samtliga inom organisationen arbetar mot samma syfte, mål och riktning. Dock tycks flera organisationer sakna en tydligt definierad vision. LÄS MER

  4. 4. Hur kommunicerar mellancheferna strategiskt? : Strategizing i dagligvaruhandeln

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Olivia Pålsson; Anna Tour; [2022]
    Nyckelord :Strategy; strategizing; strategic communication; Strategy-as-practice; internal communication; informal communication; middle manager; unit management; strategic management; retail sector; Strategi; strategizing; strategisk kommunikation; strategi i praktiken; strategi som praktik; intern kommunikation; informell kommunikation; mellanchef; avdelningschef; strategisk ledning; detaljhandel;

    Sammanfattning : Strategizing är vad människor i en organisation gör när de planerar och medverkar i aktiviteter som ska bidra till företagets riktning. Forskning inom strategizing har tidigare fokuserat på organisationens ledning, men även medarbetarperspektivet kan bidra till en bredare uppfattning, då medarbetarna ofta uppfattar strategisk kommunikation på ett annat sätt. LÄS MER

  5. 5. Konflikthantering i förändringsprocesser : En intervjuundersökning med sex mellanchefer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Robin Sjöberg; [2022]
    Nyckelord :Conflict; Change; middle manager; conflict management; konflikt; förändringar; mellanchef; konflikthantering;

    Sammanfattning : Organisationer inom den offentliga sektorn genomgår ständiga förändringar. Tidigare forskning visar att förändringar inom en organisation oftast möts av motstånd vilket senare kan resultera i konflikter. Konflikter som fortgår kan leda till både stora kostnader och minskad produktion. LÄS MER