Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Designbaserad studie om det fysikaliska fenomenet flyta och sjunka med förskolebarn. : "Vattnet har muskler" och myntet är "starkt"!

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Kornelia Trzeciak; Olga Ten; [2023]
    Nyckelord :float and sink; everyday concepts; previous experiences; metaphors; correct scientific explanations; flyta och sjunka; vardagsbegrepp; tidigare erfarenheter; metaforer; korrekta vetenskapliga förklaringar;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute with knowledge about how an investigative approach can be used as a valuable platform to develop preschool children's understanding of the physical phenomenon of floating and sinking. The participants were 4–5-year-old children from a preschool in Central Sweden. LÄS MER

  2. 2. Blicken på barnet - blicken på pedagogen : En essäistisk undersökning av blickars betydelse i förskolan

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Anna Teern; [2023]
    Nyckelord :glances; Hannah Arendt; Maurice Merleau-Ponty; acting; body; cold gaze; soft gaze; techne; phronesis; preschool; younger children; practical knowledge; blickar; Hannah Arendt; Maurice Merleau-Ponty; handlande; kropp; kall blick; mjuk blick; techne; fronecis; förskola; yngre barn; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : I denna essä undersöker jag blickarnas betydelse i förskolan i relation till de yngsta barnen. För att få en kontrast som förtydligar och tillför mer komplexitet får mitt umgänge med hästar och ridning vara med. I min undersökning av blickarna utgår jag från en glidande skala mellan en varm mjuk blick och en kall hård blick. LÄS MER

  3. 3. En studie om visuella klassrepresentationer och makt i filmen “Parasite” : En visuell multimodal analys av filmen “Parasite”

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Adam Eriksson; Camila Torres; Supreeya Phionuan; [2023]
    Nyckelord :Visual multimodal analysis; Class differences; social semiotics; representation; stereotypes; Parasite; Visuell multimodal analys; Klasskillnader; socialsemiotik; representation; stereotyper; Parasite;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att analysera vilka klasskildringar som görs i filmen “Parasite” (2019) med fokus på semiotiska element, metaforer och stereotyper. Förhoppningen med studien är att bidra till allmänhetens kunskap om hur visuella resurser som kameravinklar, miljöer, kroppsspråk, kläder, ljus och färgsättning kan användas vid produktioner för att påverka publikens åsikter och uppfattning. LÄS MER

  4. 4. Ledarskapsbeteende i medarbetarsamtal : En förklaring av ledarskapsbeteenden genom metaforer

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Sebastian Grunditz Verter; Dino Busbaher; [2023]
    Nyckelord :Performance appraisals; metaphors; leadership; co-workers; Medarbetarsamtal; metaforer; ledarskap; medarbetare;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor - Vilka ledarskapsbeteenden uppvisar chefer under medarbetarsamtal? - På vilket sätt kan chefernas beteende i medarbetarsamtalet förklaras med hjälp av aktuella ledarskapsteorier? Syfte Syftet med denna studie är att undersöka vilka ledarskapsbeteenden som chefer manifesterar under medarbetarsamtalet, för att bidra med en fördjupad kunskap kring detta fenomen. Studien använder sig av en teoretisk referensram som grundar sig i etablerade ledarskapsteorier som används för att analysera chefers beteende inom kontexten av medarbetarsamtal, för att undersöka om de etablerade teorier kan förklara dessa beteenden i denna specifika kontext. LÄS MER

  5. 5. Metaforkunskap hos svensktalande ungdomar med cochleaimplantat : En pilotstudie med kvantitativ och kvalitativ studiedesign

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Nada Al-Alaq; [2022]
    Nyckelord :Figurative language; metaphor knowledge; metaphors; auditory deprivation AD ; cochlear implant CI ; Figurativt språk; metaforkunskap; metaforer; auditiv deprivation AD ; cochleaimplantat CI ;

    Sammanfattning : Det är viktigt att ha god språkförmåga och ett brett ordförråd för kunskapsinhämtning och kommunikation. Idag ställs det höga krav på språkförståelse, därtill förståelse av metaforer. Metaforer är en typ av figurativt språk vars tolkning inte är bokstavlig. LÄS MER