Sökning: "modersmål Somaliska"

Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden modersmål Somaliska.

  1. 6. LÄSA - en viktig del av livet eller ett nödvändigt ont? : En studie om inställningen till läsning och högläsning hos grupper med olika språklig och kulturell bakgrund

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marlene Svärd; [2015]
    Nyckelord :attityder; bakgrund; högläsning; kulturell påverkan; läsförståelse; läsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka attityder till läsning och högläsning hos personer med olika språklig och kulturell bakgrund. Anledningen till ämnesvalet är den sjunkande läs­förståelseförmågan hos barn och ungdomar i Sverige idag. LÄS MER

  2. 7. Samlärande i en additiv språkmiljö : En studie där barn, vårdnadshavare och pedagoger i samverkan stärker barns identiteter och språkutveckling, utifrån individernas erfarenheter, miljöer och kulturer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Wallhäger Barbro; Johanna Forslund; [2012]
    Nyckelord :additiv språkmiljö; aktionsforskning; annat modersmål än svenska; det kompetenta barnet; didaktik; flerspråkighet; identitetsskapande; kontext; kreativitet; Läroplanen för förskolan Lpfö 98 10 Skolverket 2010 ; Montessori; Mosaikmetod; sociohistoriskt och -kulturellt perspektiv; Reggio Emilia; språklekar; språkmedvetande; språkutveckling; socialsamverkan; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med föreliggande examensarbete var att undersöka hur barn med annat modersmål än svenska och deras vårdnadshavare, tillsammans med pedagoger och oss kan utveckla arbetssätt och metoder som stärker barns och vårdnadshavare identitet, samt utvecklar och stödjer språkutvecklingen. Syftet var också att utifrån dessa metoder och arbetssätt utarbeta ett metodhäfte. LÄS MER

  3. 8. "Om man kan läsa och skriva är man president ..." En livsvärldsfenomenologisk studie om hur sex somaliska elever upplever mötet med svensk skola

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Petra Larsson; [2011-09-23]
    Nyckelord :skriftspråk; skola; nyanländ; IVIK; andraspråksinlärning; modersmål; studiehandledning;

    Sammanfattning : Syfte: Huvudsyftet med studien är att undersöka hur sex nyanlända somaliska elever upplever mötet med den svenska skolan och med det svenska skriftspråket. Eventuella tankar kring hur respondenterna själva anser att den svenska skolan kan stötta dem är också relevant. Studien utgår från följande tre frågeställningar: 1. LÄS MER

  4. 9. Avkodning hos vuxna läsinlärare med somaliska som modersmål

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Marija Zdjelar; [2011]
    Nyckelord :avkodning; stavelsestruktur; konsonantförbindelser; somaliska;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker avkodning hos vuxna läsinlärare med somaliska som modersmål. Den teoretiska utgångspunkten för uppsatsen har varit forskning om barns läsutveckling beroende på att forskning om vuxnas läsinlärning fortfarande är begränsad. LÄS MER

  5. 10. Fonologi och rättskrivning hos flerspråkiga barn i årskurs två

    Kandidat-uppsats, Logopedi

    Författare :Louise Bengtsson; Pia Sjölund; [2010]
    Nyckelord :Språktypologi; fonologi; nonsensord; rättskrivning; flerspråkighet;

    Sammanfattning : För att kunna läsa och skriva behöver barn både kunna diskriminera mellan olika fonem och sätta ihop dessa till en helhet i enlighet med målspråkets regler. Då olika språk har olika språktypologier var det ena syftet att jämföra hur fonologisk produktion och skrivning av svenska språket kunde skilja sig hos barn i årskurs två med arabiska och somaliska som modersmål med en svensk kontrollgrupp som hade svenska som modersmål. LÄS MER