Sökning: "motivational climate"

Visar resultat 21 - 25 av 91 uppsatser innehållade orden motivational climate.

  1. 21. Vad får medarbetare att trivas inom detaljhandel? : En kvalitativ studie med Herzbergs Tvåfaktorteori

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Love Walther; Niclas Jessing; [2022]
    Nyckelord :Job satisfaction; staff turnover; motivational factors; hygiene factors; Herzberg; retail; Arbetstillfredsställelse; personalomsättning; motivationsfaktorer; hygienfaktorer; Herzberg; detaljhandel;

    Sammanfattning : Bakgrund: Detaljhandel tillhör en av de branscherna som har högst personalomsättning i Sverige. Inom detaljhandeln förekommer det återkommande svårigheter att hitta metoder för att lyckas motivera flera medarbetare till att vilja stanna kvar på sin arbetsplats. LÄS MER

  2. 22. Opportunities and Challenges for a Contractor in a Change Towards a Circular Economy

    Master-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Jessica Gottmarsson; Sandra Valdani; [2021]
    Nyckelord :circular economy; organizational change; circular construction; motivational factors; cirkulär ekonomi; organisationsförändring; cirkulärt byggande; motivationsfaktorer;

    Sammanfattning : Few have missed out on the fact that the world's carbon dioxide emissions need to be reduced, and the need to switch to a circular economy in order to save earth’s resources is increasingly discussed. In Sweden, the construction sector accounts for more than a third of all generated waste and almost a quarter of all hazardous waste. LÄS MER

  3. 23. Vi älskar att kämpa tillsammans! : Faktorer som påverkar tonårsflickors idrottande.

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa; Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH

    Författare :Linnea Bragderyd; Cecilia Westergård; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Syftet med studien var att studera anledningar till varför tonårsflickor i åldrarna 13–16 år stannar kvar eller lämnar sin föreningsidrott med hjälp av två frågeställningar: Vilka individfaktorer påverkar att man stannar/lämnar sin föreningsidrott? Vilka organisatoriska faktorer påverkar att man stannar/lämnar sin föreningsidrott? Metod  En kvalitativ intervjustudie utfördes, där sex flickor i 14–15 årsåldern; tre aktiva inom föreningsidrott och tre som slutat, intervjuades med hjälp av en semistrukturerad intervjuguide utformad för respektive kategori. Intervjuerna spelades in, transkriberades och analyserades sedan med metoden innehållsanalys där teman identifierades och kondenserades utifrån en induktiv ansats och ett latent förhållningssätt. LÄS MER

  4. 24. Motivationsklimat som moderator i relationen mellan perfektionism och prestationsångest: : En kvantitativ studie på damfotbollsspelare i division 1

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Oscar Carlson; Emma LIndberg; [2021]
    Nyckelord :Female soccer players; performance anxiety; motivational climate; perfectionism; moderation; Damfotbollsspelare; prestationsångest; motivationsklimat; perfektionism; moderering;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka (a) sambanden mellan perfektionism, motivationsklimat och prestationsångest, samt (b) hur motivationsklimatet modererar styrkan i relationen mellan perfektionism och prestationsångest. Studien var en kvantitativ tvärsnittsstudie där datainsamlingen genomförts via ett bekvämlighetsurval. LÄS MER

  5. 25. Dissecting the sharing paradigm: A case-study research of rural Japan

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för öst- och sydöstasienstudier

    Författare :Gabriele Ninivaggi; [2021]
    Nyckelord :Sharing economy; Rural economy; Socio-technical transition; Revitalization Policy; Innovation; Rural Japan; Framing; Sharing paradigm; Social Sciences;

    Sammanfattning : The sharing economy emerged in the last decade as an innovative business model in response to economic fallout, societal distress, and surging awareness over the devastating effects of the climate crisis. It pledges to repudiate mass consumption in favour of a democratization of access to common resources. LÄS MER