Sökning: "multimodalitet i förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 35 uppsatser innehållade orden multimodalitet i förskolan.

  1. 21. "Dörrklockan ringer" Pedagogernas bemötande av nyanlända i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jasmine Vainio Ali; Akkiz Kozan; [2017]
    Nyckelord :Nyanlända föräldrar; förskolan; pedagoger; interkulturalitet; kommunikationsteori; multimodalitet; bemötande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagogerna bemöter nyanlända föräldrar i förskolan med fokus på lämning- och hämtningssituationerna på en introduktionsavdelning för nyanlända. Vi hade tidigare erfarenheter från förskolan att de främsta möjligheterna för kommunikation ägde rum mellan pedagogerna och föräldrarna vid lämning och hämtning, därför fokuserade vi på dessa tillfällen och riktade in oss på kommunikation, kommunikativa strategier och inkludering. LÄS MER

  2. 22. IKT som verktyg för främjandet av literacy i förskolan : Förskolepedagogers design för lärande och barns användning av IKT och deras skapande av literacy

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Daniel Thuresson; Niclas Sörman; [2016]
    Nyckelord :Förskola; IKT; multimodalitet; literacy; design för lärande; design i lärande; affordance; agency; teckensystem; modes; interaktion; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 23. Mindfulness som aktivitet i förskolan : En videoetnografisk fallstudie om pedagogers didaktiska design

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sandra Almryd; [2016]
    Nyckelord :Mindfulness; Didaktisk design; Teckenskapande; Förskollärare; Barn; Förskoledidaktik; Multimodalitet;

    Sammanfattning : I den här studien har jag behandlat frågor som rör alla barn i förskolan samt de pedagoger som dagligen arbetar med barnen. En kvalitativ studie har genomförts genom videoobservationer som tydligt har visat hur pedagoger designar mindfulness-aktiviteter i förskolan. LÄS MER

  4. 24. "En bra barnbok läser man på tio minuter" : om litteraturarbete i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Veronica Önnerfjord; [2015]
    Nyckelord :Textmiljö; redskap; språk; litteraturläsning; förskola; literacy; multimodalitet; digitala verktyg; det vidgade textbegreppet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att övergripande belysa litteraturarbetet i förskolan. Undersökningen placerar sig inom det forskningsfält som intresserar sig för barns literacy som social praktik och kulturellt meningsskapande och utgår från ett sociokulturellt perspektiv på lärande och språkutveckling. LÄS MER

  5. 25. Barns rätt till delaktighet och digitala medier i förskolan : - sett ur några förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Fanny Larsson; Emma Olofsson; [2015]
    Nyckelord :Meningsskapande; Kommunikation; Digitala medier; Delaktighet; Socialsemiotik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur några förskollärare uppfattar sina sätt att erbjuda barn utrymme att uttrycka sig med hjälp av digitala medier. Forskningsintresset har sitt fokus på barns delaktighet och möjlighet att skapa mening i kommunikation i förskolan. LÄS MER