Sökning: "music didactics."
Visar resultat 26 - 30 av 153 uppsatser innehållade orden music didactics..
26. App, app, app, lyssna nu! En musikdidaktisk studie av musikappar i förskola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : AbstractThis dissertation aims to investigate the use made of music apps for tablets in the preschool environment in Sweden, and the potential it offers.The background of this subject is of double nature. On one hand, the preschool curriculum stresses the implementation of information technology and musical experiences into everyday activity. LÄS MER
27. Undervisning om undervisning : En studie om hur en lärare på musikhögskolan ser på undervisning i ämnet musikdidaktik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att beskriva hur en lärare i ämnet Allmän musikdidaktik på en musikhögskolaser på sitt ämne. Studiens vetenskapsteoretiska ansats är kvalitativ och den teoretiska ramen bygger på ett hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER
28. Rytm, kropp och dans : en undersökning av förkroppsligad rytm i dansdidaktisk kontext
Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogikSammanfattning : This is a study on embodied rhythm and how it can be formulated and made into concepts. The study also focuses on how didactic resources are used in relation to embodied rhythm in jazz dance teaching. LÄS MER
29. Vinaren i skolan : Forntiden i musikundervisningen
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Det första musikinstrumentet som hittats är 35 000 år gammalt. Forskningen har visat att musikens funktion på den tid då skriftspråket fortfarande inte fanns, bör ha haft andra funktioner än vad musiken har idag. Samtidigt finns många likheter. Dessa kunskaper berikar vår förståelse för vår samtid. LÄS MER
30. Hallå, varför säger ni inget? - Yngre barns aktörskap under musikaktiviteter i relation till semiotiska resurser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : This qualitative study is based on a complex of problems relating to children's different preconditions to apprehend verbal communication, in combination with the fact that musical activities to a great part is communicated through verbal semiotic resources. The intention of the study is to draw attention to children's altered actorship in relation to three different semiotic resources and to discuss how we can create musical activities that allows every child to approach it with a varied form of actorship. LÄS MER