Sökning: "music didactics."

Visar resultat 36 - 40 av 153 uppsatser innehållade orden music didactics..

  1. 36. El Sistema : Musik som ett verktyg för social utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ulrika Pettersson; [2014]
    Nyckelord :El Sistema; education; music education; legitimation; music as a tool; social development; integration; intercultural competence; ethnographic study; El Sistema; didaktik; musikdidaktik; musikundervisning; legitimering; musik som verktyg; social utveckling; integration; interkulturell kompetens; etnografisk studie;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka hur musikundervisningen i El Sistema fungerar som ett socialt verktyg med utgångspunkt från en nyetablerad El Sistema-skola i en förort till Stockholm. Min utgångspunkt har varit att undersöka El  Sistemas arbetssätt som ett verktyg för social utveckling i samhället. LÄS MER

  2. 37. De didaktiska aspekterna av Våga! - Elevers perspektiv på musik- och sex- och samlevnadskonceptet The Erotica Project - Våga!

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Carl-Erik Carlsson; [2014]
    Nyckelord :Social science; elevers perspektiv; humor; didaktik; musik; sex och samlevnad; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; Music Education; music; sexual education; didactics; curriculum research; humour; student s perspective; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka vad elever säger om de didaktiska aspekterna av Våga!. Våga! är ett utbildningskoncept där musikundervisning och sex- och samlevnadsundervisning möts. LÄS MER

  3. 38. Musiklärare och digitala verktyg : En studie om hur musiklärare beroende på generation, erfarenhet och intresse hanterar digitala verktyg.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Joakim Henriksson; [2014]
    Nyckelord :IT; ICT; music; generation; interest; IT; IKT; musik; generation; intresse;

    Sammanfattning : Denna studie har haft för avsikt att få djupare kunskap om några musiklärares hantering av digitala verktyg men också för att se om generation, erfarenhet eller intresse har någon inverkan på detta. Genom kvalitativa intervjuer av fem lärare som tillsammans representerar tre årtionden har studien visat att det inte är någon större skillnad mellan åldersgrupperna. LÄS MER

  4. 39. Ska vi leka med musik? : Om förutsättningar för barns eget kreativa musikutforskande inom ramen för förskolans verksamhet och tillsammans med vuxna

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Mona Persson Aronson; [2013]
    Nyckelord :music; preschool; young children s music creation; musical interaction in preschool; opportunities of expression.; musik; förskolan; små barns musikskapande; musikalisk interaktion i förskolan; handlingsutrymme.;

    Sammanfattning : Uppsatsen strävar efter att utveckla kunskap om sambandet mellan förskollärares didaktiska ingripanden och förskolebarns möjligheter till att kreativt utforska och uttrycka musik. Undersökningen utgår från ett kulturpsykologiskt perspektiv som betonar interaktionen och det individuella kreativa prövandets betydelse för det musikaliska lärandet. LÄS MER

  5. 40. Hitta Svänget : En studie i hur folkmusikpedagoger uppfattar och förmedlar sväng

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Elin Jonsson; [2013]
    Nyckelord :Groove; folk music; education; didactics.; Sväng; folkmusik; undervisning; didaktik.;

    Sammanfattning : Vad är sväng och hur lär man ut det ”rätta svänget”? Syftet med studien är att få en djupare förståelse för hur folkmusikpedagoger uppfattar och förmedlar sväng samt få en inblick i vilka metoder som förekommer vid undervisning av sväng i folkmusik. Studien genomfördes med kvalitativa intervjuer. LÄS MER