Sökning: "musical repertoire"

Visar resultat 11 - 15 av 36 uppsatser innehållade orden musical repertoire.

  1. 11. Medvetandegjord pianoteknik: En kvalitativ studie om vetenskapligt motiverad pianoteknik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Allan Timofeitchik; [2021]
    Nyckelord :Anatomi; Biomekanik; Fysiologi; Interossei; Lumbricales; Musikpedagogik; Piano; Pianoteknik; Pianoundervisning; Utbildningsvetenskap; Anatomy; Biomechanics; Educational science; Lumbrical; Music education; Physiology; Piano lessons; Piano technique; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att med kvalitativa metoder undersöka vilken inverkan en praktisk omsättning av specifik kunskap rörande hand- och underarmsmuskulaturer, med särskilt fokus på anslaget via lumbricales- och interosseimusklerna, kan ha på pianoelevers musicerande. Med hänsyn till tidigare forskning som belyser att lumbricales- och interosseimusklerna kommer att spela en betydande roll vid tekniskt utmanande repertoar inriktar sig studien på pianoelever vid ett estetiskt program som spelar mer avancerad repertoar. LÄS MER

  2. 12. Trombon på svenska : Att ta sig an svensk folkmusik som modern brassmusiker

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musik

    Författare :Jonas Brodin; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det här arbetet är en dokumentation av en kreativ process baserad på folkmusik från Dalarna och ensembleformer där trombonen är det centrala instrumentet. Syftet med arbetet är att bidra med något nytt till trombonensembles repertoar, samt att ge mig själv och andra trombonister möjlighet att framföra nyanserade arrangemang av folkmusik med stor respekt för ursprungsmaterialet, men också en öppenhet för konstnärligt utforskande och inspirationskällor i den existerande brassrepertoaren. LÄS MER

  3. 13. Chromatic Function Analysis- An instrument for improvisation

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Joel Bergström; [2020-06-12]
    Nyckelord :Organ; Improvisation; Chromatic Function Analysis; Function Analysis; An instrument for function analysis; improvisation and composition; Girolamo Frescobaldi; Franz Tunder; Dieterich Buxtehude; Johann Sebastian Bach; Max Reger; Philippe Lefebvre; Olivier Messiaen; Bergström’s Chromatic Function Analysis Circle; Dr. Pamela Ruiter-Feenstra; Dr. Karin Nelson; Dr Hans Davidsson; Dr. Joel Speerstra; Dr. Joel Eriksson; Senior lecture Mikael Wahlin; Dr. Tilman Skowroneck; Dr Jörgen Jersild; Dr. Ernst Levy; Dr. Valdemar Söderholm; Dr. Sten Ingelf; Baroque improvisation; Romantic improvisation; French romantic improvisation; Joel Bergström; Patterns; Harmony; Chords; Triads; Music; Theory; Music theory; Statistics; Improvisation pedagogy; Improvisation model; Dr. Ikujiro Nonaka; Dr. Hirotaka Takeuchi; Academy of Music and Drama; University of Gothenburg; Högskolan för Scen och Musik; HSM; Sweden;

    Sammanfattning : The purpose of this investigation is to become a better improviser at the organ. I will use, The Chromatic Function Analysis Model, abbreviated as TCFAM, as a method to deconstruct material and later reconstruct material, on which I will make improvisations. LÄS MER

  4. 14. Det finns för många ord liksom! : En diskursanalytisk studie om sånglärares konstruktion av benämningar rörande röstregister

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Miriam Löfberg; [2020]
    Nyckelord :voice teaching; voice registers; pedagogy; voice; discourse analysis; focus groups; sångundervisning; röstregister; pedagogik; sångrösten; diskurspsykologi; fokusgrupper;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka sånglärares syn på röstbenämningar och röstkvaliteter inom sångundervisning samt deras beskrivningar av arbetet med röstregisterbenämningar i undervisningen. Studiens teoretiska ramverk utgörs av diskursanalys med en diskurspsykologisk ansats. LÄS MER

  5. 15. -Varför spelar vi den här låten? : Om ensemblespel och dess repertoar i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Evelina Öqvist; [2020]
    Nyckelord :repertoire; ensemble; experiences; selection; canon; repertoar; ensemble; erfarenheter; urval; kanon;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att med en pragmatisk ansats beskriva och diskutera hur och på vilka grunder behöriga musiklärare väljer repertoar till ensemblespel i årskurs 7 - 9. Genom att beskriva och tolka fyra musiklärares erfarenheter genom innehållsanalys av semi-strukturerade intervjuer kunde studiens resultat presenteras. LÄS MER