Sökning: "narrativ etik"

Visar resultat 11 - 14 av 14 uppsatser innehållade orden narrativ etik.

  1. 11. "Så pojken måste dö?" : En narrativ studie om ondskans gestaltning i böckerna om Harry Potter.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Emelie Hjerth; [2016]
    Nyckelord :Harry Potter; ondska; etik; Dumbledore; Snape;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 12. Den Kriminelle : Rationalisering, kausalitet, motiv och moral i före detta kriminellas berä̈ttelser

    Master-uppsats, Avdelningen för retorik

    Författare :Karl Ekeman; [2013]
    Nyckelord :rhetoric; excuses; explanations; apologies; neutralization; narratology; narratives; ethics; meta-ethics; morality; motives; dramatism; criminals; criminality; etiology; austin; burke; retorik; ursäkter; förklaringar; apologier; neutralisationstekniker; narratologi; narrativ; etik; metaetik; moral; motiv; dramatism; kriminella; kriminalitet; etiologi; austin; burke;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 13. Röster, blickar och möten : Om berättande och etik i Sara Lidmans Tjärdalen

    Magister-uppsats, Avdelningen för litteraturvetenskap

    Författare :Britta Olsson Modin; [2013]
    Nyckelord :Sara Lidman; Tjärdalen; narrativ etik; polyfoni; kronotop; dialog; Bachtin; Buber; Levinas; Newton;

    Sammanfattning : Sara Lidman’s first novel, Tjärdalen (The Tar Pit, 1953), addresses ethical issues in a remote village in the north of Sweden. This essay discusses the novel’s narrative technique and the ethical aspects implied by the narration and aesthetic design. LÄS MER

  4. 14. Drick med måtta och spela lagom! : En studie i hur statliga bolag konstruerar trovärdighet i relation till motstridiga syften i verksamheten

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Sanna Larsson; [2012]
    Nyckelord :Narrativ; berättande; retorik; identifikation; ethos; image; statliga bolag; monopol; CSR; PR; etik; symboler.;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras hur de statliga bolagen Systembolaget och Svenska spel går tillväga för att skapa trovärdighet i sin omgivning av kunder och intressenter. Undersökningen är genomförd på informativ och extern kommunikation som finns på bolagens hemsidor, varav två reklamfilmer även visas i svensk tv. LÄS MER