Sökning: "nyanlända genus"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden nyanlända genus.

  1. 1. TV- och datorspel i engelskundervisningen : En studie om användning av Minecraft som stimuleringsverktyg för nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Gilliam Nsumbu; Tony Klaesson; [2019]
    Nyckelord :TV- och datorspel; Digitala verktyg; datorspel; Minecraft; motivation; nyanlända; genus; engelska; grundskola; årskurs 4–6.;

    Sammanfattning : Vårt arbete handlar om hur mellanstadielärare kan använda TV- och datorspel i engelskundervisning för att öka elevernas intresse. När en del nyanlända elever kommer till Sverige måste de lära sig svenska och engelska samtidigt, vilket kan kännas som en stor belastning för dem. LÄS MER

  2. 2. Rasism som politisk diskurs : En språklig analys rörande politiskt skapande och upprätthållande av rasifierat utanförskap

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Genusvetenskap

    Författare :Natalie Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Rasism; Genus; Hudfärg; Etnicitet; Integration; Utanförskap; Adoption; Intersektionalitet; Politik;

    Sammanfattning : Uppsatsens huvudsyfte är att analysera hur rasism utformas och problematiseras inom de politiska partiprogrammen för att förstå hur problemet framställs och vilka underliggande antaganden som finns. Studien ämnar också visa på de makthierarkiska kopplingar som finns i samhället och hur det finns ett samband mellan förtryck mot icke-vita och andra förtryckta grupper i samhället. LÄS MER

  3. 3. ”Tyst, så att ingen hör oss!” En studie om förskollärares erfarenheter av mottagandet av nyanlända barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Blazenka Kozul; Gitte Hansen; [2018]
    Nyckelord :anknytning; förskola; förskollärares erfarenheter; genus; KASAM; nyanlända barn; trygghet;

    Sammanfattning : Förskolorna i Sverige har utifrån den flyktingström som skedde under 2015 mötts av en större del nyanlända barn. Förskolan är oftast det första mötet med det svenska samhället för både barn födda i utlandet och barn födda i Sverige med nyanlända föräldrar. LÄS MER

  4. 4. Pojkar använder sina nävar och flickor använder sinaord?! : Förskollärares uppfattningar om barns konflikthantering beskrivet ochanalyserat ur ett genusperspektiv.

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Emmely Norlin Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :barn; flicka; förskola; förskollärare; genus; konflikt; konflikthantering; kön; pojke.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ur ett genusperspektiv beskriva och analysera förskolläraresuppfattningar om hur barn hanterar konflikter. Utöver genusperspektivet belyses konflikteroch konflikthantering även ur ett sociokulturellt perspektiv samt ett posthumanistisktperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Demokratisk medvetenhet & medborgarskapande - en undersökning utifrån elevernas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Mari Riise; Majd Shawish; [2018]
    Nyckelord :Demokrati; medborgarskapande; elever; skola; medvetenhet; förändring; läroplan; undersökning; General Works;

    Sammanfattning : Med den snabbföränderliga världen i åtanke och med hänsyn till olika utmaningar som påverkar det svenska samhället idag såsom extremismen, rasismen, digitalisering, klimatförändringar med mera är det aktuellt att undersöka elevers kunskaper, upplevelser och uppfattningar om demokrati och medborgarskapande. Eleverna som är framtida medborgare, måste få den bildning som behövs för att tillgodose det svenska samhällets demokratiska uppdrag och behov, i syfte till att klara och ta sig an utmaningarna och stärka och utveckla demokratin. LÄS MER