Sökning: "nyfikenhet läsning"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden nyfikenhet läsning.

  1. 1. Högläsning som metod i gymnasiet : En intervjustudie om svensklärares användning av högläsning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Erica Nilsson; Beatrice Liber; [2024]
    Nyckelord :högläsning; gymnasiet; svenska; läsmetod;

    Sammanfattning : I vår inledande studie, Läsfrämjande undervisning i gymnasieskolan (2023), genomförde vi en systematisk litteraturstudie om läsfrämjande undervisning och fann att högläsning för gymnasieåldern inte är lika vanligt förekommande som andra läsmetoder. Denna observation väckte vår nyfikenhet och ledde oss till beslutet att med en kvalitativ ansats undersöka hur svensklärare ser på högläsning i sin undervisning på gymnasiet och hur de relaterar sin syn till sina undervisningsmetoder. LÄS MER

  2. 2. "Det är ett himla tjat om att vara duktig idag, jag blir helt trött i öronen" : En komparativ genusanalys av flickprotagonisterna Pippi Långstrump och Frallan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Caroline Woxmark; [2023]
    Nyckelord :flickideal; flickskap; flickskildringar; flicknormer; flickmatris; Frallan; genusanalys; Pippi Långstrump; stereotyper; Österlunds flickmatris;

    Sammanfattning : Vid en läsning av Aftonbladets artikel ”De är Pippis arvtagare” (Swedenmark 2020), som publicerades i samband med firandet av Pippi Långstrumps 75-årsdag, väcktes en nyfikenhet på en av de moderna flickkaraktärerna som omnämndes: Frallan. Det övergripande syftet med denna uppsats har således varit att försöka ta reda på om det går att se Frallan som en arvtagerska till Pippi. LÄS MER

  3. 3. Andraspråket på andra plats : Läs- och skrivutveckling på ett andraspråk.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Dahlander; Emelie Lövqvist; [2022]
    Nyckelord :andraspråkselever; andraspråk; lågstadiet; läsning; skrivning;

    Sammanfattning : Den här kunskapsöversikten grundar sig i viljan att kunna stötta elever i deras läs-och skrivutveckling på ett andraspråk så bra som möjligt och därav en nyfikenhet på hur forskningen kring det ser ut. Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka och analysera hur forskningsfältet för läs-och skrivutvecklingen på ett andraspråk ser ut för elever i åldrarna 6–10 år. LÄS MER

  4. 4. Lust att läsa : Lärarens inställning och arbete med läslust

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sabrin Al-Rifai; Selma Zahirovic; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; kooperativt lärande; läslust; läsmiljö; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra lärares inställning till läslust samt hur lusten för läsning omsätts i undervisningen. Studien har en kvalitativ ansats, då den ämnar besvara våra forskningsfrågor genom djupgående intervjuer. LÄS MER

  5. 5. ”De vill att vi läser för dem mest hela tiden” : En kvalitativ studie om hur förskollärarna beskriver förskolans läsmiljö

    M1-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Linnéa Lundell; Åsa Fransson; [2020]
    Nyckelord :Läsmiljö; Förskola; Förskollärare; Reggio Emilia; Tillgänglighet; Böcker; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I tidigare forskning har förskolans läsmiljö främst undersökts genom studier av barns perspektiv och genom observationer. Syftet med denna studie är därför att undersöka hur förskollärare beskriver läsmiljön i förskolan. LÄS MER