Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Saknad men inte försvunnen : En litteraturstudie om hemmasittande elever

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Fredrika Falkestav; Hanna Matsson; [2021]
    Nyckelord :hemmasittande elever; problematisk frånvaro; school refusal behavior; skolvägran; utvecklingsekologisk teori;

    Sammanfattning : Increasing attention is being paid to the phenomenon of school refusing behaviour. Schools and other professionals are actively working to improve student attendance however the demand for knowledge of how to work with long term absence is significant. Without proper insight the wrong actions might be taken and make the issue worse. LÄS MER

  2. 2. Skolsituationen för barn med Autism och ADHD : Ur ett föräldrarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Carolina Almeborg; Jessica Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Autism; ADHD; neurodevelopmental disorders; school; teachers; knowledge; Autism; ADHD; NPF; skola; lärare; kunskap;

    Sammanfattning : Skolvägran hos barn med autism är vanligare än hos neurotypiska barn (Munkhaugen et al.,2017) och barn med ADHD riskerar att inte nå godkänt betyg i skolan (Jangmo et al., 2019). Lärares bristande kunskaper om NPF samt otillräckliga anpassningar i skolan har lyfts somorsaker till detta (Anderson, 2020). LÄS MER

  3. 3. "Det är good enough" : En kvalitativ studie om lärarens komplexa roll i arbetet med elever med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för socialt arbete och socialpedagogik

    Författare :Malin Berggren; [2020]
    Nyckelord :schoolrefusal; school non-attendance; school absenteeism; elementary school; disabilities; low arusal; teacher; autism; skolvägran; skolbesök; skolfrånvaro; grundskola; funktionshinder; lågaffektivt bemötande; lärare; autism; hemmasittare; lärare; NPF;

    Sammanfattning : Bakgrund: Omfattande skolfrånvaro för s.k. hemmasittare kan innebära stora konsekvenser för eleven senare i livet och det kan kvarstå ända upp i vuxen ålder. Elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) som Autism Spectrum Disorder (ASD) och Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) är en stor andel av hemmasittarna. LÄS MER

  4. 4. ”Every day counts” – - en kvalitativ studie om fyra elevers perspektiv på två skolors arbete med att förebygga och åtgärda problematisk skolfrånvaro

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Åsa Lindbom; Diana Storvik; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nyckelord: Problematisk skolfrånvaro, hemmasittare, skolk, skolvägran, school absenteeism, närvarofrämjande, handlingsplan, kamratrelationer, systemteori Abstract Syftet med studien var att, utifrån fyra elevers perspektiv, undersöka två skolors arbete med att förebygga och åtgärda problematisk skolfrånvaro. För att kunna undersöka skolornas arbetssätt behövde även orsakerna till elevernas skolfrånvaro utredas. LÄS MER

  5. 5. Det var ändå ingen i skolan som saknade mig : En kvalitativ studie om skolpersonals erfarenheter av skolfrånvaro hos elever på högstadiet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Felizia Blomstedt; Lisa Kindblom; Caisa Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Skolfrånvaro; skolvägran; närvaro; främja; åtgärda; påverkande faktorer; hinder; möjligheter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka skolpersonals erfarenheter av skolfrånvaro, hur de arbetar för att främja närvaro och åtgärda skolfrånvaro samt vilka möjligheter och hinder som personalen upplever i arbetet kring skolfrånvaro. Studien har en kvalitativ ansats och utgår från den hermeneutiska forskningstraditionen. LÄS MER