Sökning: "organisatoriska förutsättningar för ledarskap"

Visar resultat 1 - 5 av 121 uppsatser innehållade orden organisatoriska förutsättningar för ledarskap.

  1. 1. Specialpedagogers organisatoriska förutsättningar för att arbeta hälso- främjande och förebyggande En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogers elevhälsoarbete i den lokala organisationen. -möjligheter och hinder

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Emma Lindkvist; Lisa Karlsson; [2024-02-05]
    Nyckelord :specialpedagog; hälsofrämjande och förebyggande; organisation; elevhälsa; ledarskap; rektor;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur sju specialpedagoger verksamma i skolans lägre åldrar beskriver deras organisatoriska förutsättningar för att bedriva hälsofrämjande och förebyggande elevhälsoarbete. Vi vill ta reda på vilka organisatoriska faktorer och arbetsuppgifter som hindrar eller möjliggör det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. LÄS MER

  2. 2. Motstånd i förändringsprocesser : En studie om organisatoriska påverkansfaktorer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Elin Pajuvirta; Elin Yttersted; [2024]
    Nyckelord :Motstånd; Organisatorisk förändring; Motivation.;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Titel: Motstånd i förändringsprocesser. En studie om organisatoriska påverkansfaktorer. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen), i ämnet företagsekonomi. LÄS MER

  3. 3. Ledares anpassbarhet och erfarenhetsbaserat lärande

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Julie Garnier; [2024]
    Nyckelord :ledarskap; anpassbarhet; erfarenhetsbaserat lärande; utveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att beskriva och förstå ledares uppfattningar om hur de utvecklat förmågan att anpassa deras ledarskap till varje unika medarbetare, situation och förändring. Studien utforskade vilka beteenden och kompetenser ledare uppfattar att de behöver för att bäst veta hur de ska anpassa sin ledarstil till olika förutsättningar samt hur de upplever att formellt, informellt och erfarenhetsbaserat lärande bidragit till att utveckla deras anpassningsförmåga. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers syn på sin egen yrkesroll i den demokratiska processen.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Maria Andersson; Maria Dalerstedt; [2023-10-26]
    Nyckelord :Elevinflytande; fritidshem; delaktighet; inflytande; formellt inflytande; informellt inflytande; demokrati; ledarskap; Covid-19-pandemi;

    Sammanfattning : Vår upplevelse är att kollegor talar om att det blivit en mycket begränsad möjlighet att genomföra en bra verksamhet, särskilt under den pågående Covid-19-pandemin, med ett varierat innehåll då det mesta av tiden ska bedrivas utomhus. Vi ser en risk med att fritidsverksamheten mer uppfattas och upplevs som barnpassning utomhus av pedagogerna, likt så som Haglunds (2009) diskurs, “överbliven tid” beskrivs. LÄS MER

  5. 5. Kan ledarskapsutveckling förändra organisationer? : En fallstudie av en satsning på ledarskapsutveckling i en statlig organisation

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Tuula Zetterman; [2023]
    Nyckelord :Developmental leadership; transformational leadership; trust; change; organisational conditions; leadership development; public organisations; Utvecklade ledarskap; transformativt ledarskap; tillit; förändring; organisatoriska förutsättningar; ledarskapsutveckling; offentliga organisationer;

    Sammanfattning : Organisationer satsar på ledarskapsutveckling och organisationer behöver förändras för att anpassa sig till omvärldens krav eller andra förändrade behov. Syftet med denna uppsats är att skapa mer kunskap om huruvida en satsning på ledarskapsutveckling i en statlig organisation kan bidra till att förändra ledarskapet i en organisation och att identifiera vilka organisatoriska förutsättningar som behöver vara på plats för att åstadkomma en förändring av organisationens ledarskap. LÄS MER