Sökning: "oro för att tala"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden oro för att tala.

  1. 1. Elevers vilja att kommunicera på engelska : En studie om elevers vilja att kommunicera och lärares arbete för att motverka talängslan i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Liljeström; Jessica Edlund; [2023]
    Nyckelord :Foreign language anxiety FLA ; English; willingness to communicate WTC ; motivation; primary school; young learners; Talängslan; engelska; viljan att kommunicera; motivation; grundskolan; yngre elever;

    Sammanfattning : Det engelska språket har genom åren börjat undervisas i allt yngre åldrar i Sverige där muntlig produktion utgör en stor del av undervisningen. För många elever är detta kul och spännande men för vissa elever uppstår talängslan. Talängslan avser att känna oro och obehag inför att tala. LÄS MER

  2. 2. Psykodynamisk terapi med äldre : En förbisedd möjlighet mot välbefinnande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Solveig Thorzén; [2023]
    Nyckelord :Psychotherapy; psychodynamic; elderly; ageism; curative; specially adapted frameworks; flexibility; mental illness; grief; existential questions; regression; suicide; Psykoterapi; psykodynamisk; äldre; ålderism; kurativt; specialanpassade ramar; flexibilitet; psykisk ohälsa; sorg; existentiella frågor; regression; suicid;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa hos äldre behandlas ofta enbart med mediciner trots kända risker. Psykoterapi erbjuds inte alla äldre, vilket kan vara en konsekvens av ålderism, åldersbaserad diskriminering, som även kan visa sig genom avsaknad av flexibilitet och specialanpassade ramar i terapin och prägla den äldre patientens och terapeutens föreställningar om varandra och terapin. LÄS MER

  3. 3. “Lärare förstår inte hur jobbigt det är” : talängsliga elevers upplevelser av muntliga situationer i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kim Blomgren; [2023]
    Nyckelord :Muntliga situationer; muntlig presentation; svenskundervisning; retorik; talängslan; talrädsla; oro för att tala; muntligt nationellt prov;

    Sammanfattning : Denna studie avser att bidra med kunskaper och insikter gällande elever som upplever talängslan inför muntliga situationer i svenskämnet. Studiens syfte är att redogöra för vad som bidrar till talängslan samt hur elevers förutsättningar inför muntliga situationer ser ut. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskors erfarenheter av språkbarriärer i vården : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Hiba Guelai; Ikram Mohamed; [2022]
    Nyckelord :Nurse-Patient Relations; Nurse attitudes; Nurses experiences; Nurses perceptions; Nurses views; Communication barriers and language barriers; Sjuksköterska-patientrelationer; Sjuksköterskeattityder; Sjuksköterskors erfarenheter; Sjuksköterskors uppfattningar; Sjuksköterskors syn; Kommunikations barriärer och språkbarriärer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Språkbarriärer i hälso- och sjukvården har blivit alltmer förekommande då invandringen och migrationen ökat. Vikten av Kommunikation, jämlik vård, patientsäkerhet och patienters erfaranheter framförs. Syfte: Syftet med litteraturstudien var att belysa sjuksköterskors erfarenheter av språkbarriärer i vården. LÄS MER

  5. 5. Lärares uppfattningar om elevers talängslan i engelska i årskurs 4-6 : Definitioner, orsaker och strategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lynn Cafferky; Josefin Johnsson; [2022]
    Nyckelord :språkängslan; talängslan; främmandespråksinlärning; engelska; grundskola; lärarperspektiv; orsaker; strategier;

    Sammanfattning : Ängslans potentiella risk att påverka elevers inlärning av ett nytt språk gör det till ett fenomen som lärare behöver ha i åtanke när de utformar sin engelskundervisning. Studier som undersökt elevers ängslan inom språkinlärningen utgår i många fall från ett elevperspektiv (t.ex. LÄS MER