Sökning: "pedagogik i äldreomsorgen"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden pedagogik i äldreomsorgen.
1. Existerar välfungerande arbetsgrupper i äldreomsorgen? : Fokusgruppstudie av medarbetares upplevelse i arbetsgrupper inom särskilt boende
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka arbetsgrupper inom äldreomsorgen och därmed söka kunskapi eventuella faktorer som kan eller inte kan utgöra välfungerande arbetsgrupper. Kan samma gruppinneha fler faktorer? Den tidigare forskningen visar på hälsans aspekter för den välmåendemedarbetaren samt vad som kan skapa hållbar arbetsmiljö. LÄS MER
2. Läker tiden verkligen alla sår? En tolkande studie om upplevelsen av tystnadskultur inom äldreomsorgen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : Tystnadskultur är ett alltmer omtalat ämne som är viktigt för individ, organisation och samhälle. Det är av största vikt att förstå de bakomliggande orsakerna till tystnadskultur, för att kunna lösa den problematik som det kan innebära. LÄS MER
3. Att arbeta inom salutogenäldreomsorg : en tvärprofessionell problematisering om utförandetav en salutogen äldreomsorg
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och sociologiSammanfattning : Denna uppsats problematiserar tillämpningen av det salutogena förhållningssättet i en kommunal äldreomsorg. En kritisk granskning utförs då uppsatsens ansats är att salutogenes är ett komplext begrepp och därför kan problem uppstå vid implementeringen och tillämpningen av förhållningssättet. LÄS MER
4. Social kompetens inom vården : En studie ur ett medarbetarperspektiv.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I inledningen påvisas att den äldre befolkningen ökade vilket kommer leda till ett större behov av fler medarbetare inom vård och omsorg, dock finns en minskning av antalet arbetsföra personer. Syftet med denna studie var att studera medarbetares syn på vad social kompetens är och hur den sociala kompetensen behövs inom vården. LÄS MER
5. Att kunna lära eller inte, i en stagnerande miljö där tiden rinner mot sitt slut : En kvalitativ studie om undersköterskors upplevelser av hinder och möjligheter för lärande i dess dagliga arbete inom äldreomsorgen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : This study aims to create an understanding of how assisting nurses within the Elderly care perceive their fundamental conditions for learning during their job execution. More specifically the ambition of the study is, based upon the activity theorys´ stance, to reveal further knowledge of how these employees perceive their opportunities and barriers for learning in their everyday work. LÄS MER