Sökning: "peer group support"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden peer group support.

  1. 1. Upplevelser av fysisk aktivtet i grupp hos personer med depression : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Karolina Lundin; Susanne Nyberg Sander; [2024]
    Nyckelord :Depression; Self-care; Physical group activity; Social support; Experiences; Depression; Egenvård; Fysisk aktivitet i grupp; Socialt stöd; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund Depression är ett globalt folkhälsoproblem som är förknippat med försämrad livskvalitet, minskat socialt stöd och ökad risk för kroniska sjukdomar. Egenvård har en viktig roll i åtgärderna för bättre mående vid depression. LÄS MER

  2. 2. Arbetsgruppens och ledarskapets betydelse för socialarbetarens välmående inom barnskyddet

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologi

    Författare :Melanie Karring; [2023]
    Nyckelord :socialt arbete; socialarbetare; socialt stöd; ledarskap; resiliens; psykosocial arbetsmiljö; välmående;

    Sammanfattning : Social workers in child protection work are facing a stressful working environment that can result in burnout and job exit for some social workers. Many risk factors are described regarding the working environment of child protection social workers, but less is known about the protective factors which motivates and support child protection workers to stay in this field. LÄS MER

  3. 3. Avvikande sexuellt beteende bland unga pojkar : Porr och dess påverkan 

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Jonna Sax; Estelle Stjernqvist Starck; [2023]
    Nyckelord :Abnormal sexual behaviour; children; deviant behaviour; normal sexual behavior; pornography; sexual development; Social work; youth; avvikande sexuella beteenden; barn; avvikande beteende; normalt sexuellt beteende; pornografi; sexuell utveckling; socialt arbete; ungdomar;

    Sammanfattning : All children have a sexuality within themselves which they express in different ways, some children explore their sexuality more than others. Natural sexual exploration is normal but in case of deviating or abnormal sexual behavior it needs to be addressed. LÄS MER

  4. 4. Ung och oansvarig - en kritisk analys om ungdomsrabattens slopande fyller tilltänkt funktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Rebecca Jönsson; [2023]
    Nyckelord :Straffrätt; ungdomsrabatt; ungdomsreduktion; ungdomsbrottslighet; straffrabatt; ungdomspåföljder; proportionalitet; kriminalpolitik; gängbrottslighet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Ungdomsbrottslighet är ett sedan länge aktuellt och omdiskuterat ämne. Straffreduktionen för unga lagöverträdare, speciellt i åldern 18–20 år, har längre kritiserats för att vara alltför tam och inte ta offrens behov av upprättelse i tillräckligt stor åtanke samt att strida mot det allmänna rättsmedvetandet. LÄS MER

  5. 5. “ - Cause I like working when I’m happy” : A case study of students in linguistic vulnerability and verbal interactions with peers in the social studies classroom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Lina Knudsen; [2023]
    Nyckelord :classroom discussions; Developmental Language Disorder; group work; Individuals and Societies; International Baccalaureate; linguistic vulnerability; middle school; social studies; verbal interaction;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att bidra med insikt i hur Mellanårsprogrammets (MYP) elever i språklig sårbarhet och deras lärare upplever verbala interaktioner i klassen med elevernas kamrater i Individer och samhällen (I&S), ett samhällskunskapsämne inom International Baccalaureate läroplan.  Forskningsfrågor · Hur ser MYP-lärare på den effekt kamrater har på elever i språklig sårbarhet under verbala interaktioner i klassen och hur stödjer dessa lärare elever i språklig sårbarhet under dessa interaktioner i I&S?   · How do MYP students in linguistic vulnerability experience and understand verbal in-class interactions with peers in the I&S classroom and how do they experience the support given to them by their teachers during these interactions?  Theoretical Framework The theoretical framework of this case study is based on the sociocultural perspective as seen in Vygotsky’s work (1987), which have been developed further by Säljö (2000) and Kozulin (2003). LÄS MER