Sökning: "piaget vygotskij piaget"

Visar resultat 11 - 15 av 59 uppsatser innehållade orden piaget vygotskij piaget.

  1. 11. Lärares uppfattningar om nya infallsvinklar i undervisningen, efter matematiklyftet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Jahnsén; [2017]
    Nyckelord :fortbildning; matematiklyftet; kollegialt lärande; undervisningsmetod;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidragResultatet av studien kan vara ett litet bidrag till att förstå hur olika regeringsbeslut och satsningar tas emot av lärare och hur lärarna arbetar med målen i sin egen undervisning. För att få matematiklyftet implementerat i lärarkåren behövs färdighetsträning för lärarna. LÄS MER

  2. 12. Utveckling av det svenska språket hos nyanlända barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Olga Rolund; Kalliopi Manousaki; [2017]
    Nyckelord :multilingualism; newly arrived; children; preschool teachers; language development; flerspråkighet; nyanländ; barn; förskollärare; språkutveckling;

    Sammanfattning : Utveckling av det svenska språket hos nyanlända barn i förskolan är en empirisk studie om pedagogernas arbetssätt, metoder och strategier för att främja nyanlända barns språkutveckling samt betydelsen av modersmålet för språkutvecklingen. Sex kvalitativa intervjuer genomfördes med sex pedagoger verksamma vid fem förskolor i mångkulturella områden i en medelstor stad i Sverige. LÄS MER

  3. 13. Intensivundervisning i matematik och dess förutsättningar : Lärare och elevers tankar under och efter avslutad intensivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Susann Argårds; [2017]
    Nyckelord :Intensivmatematik; aktionsforskning; Vygotskij; Piaget; elever i matematiksvårigheter; matematik; Ålder klass;

    Sammanfattning : I denna studie redogörs för lärares och elevers tankar om intensivundervisning. För att undersöka detta har insamlat material för analys varit intervjuer med lärare och elever, för- och eftertester med eleverna, observationer, loggböcker, inspelningar från lärarnas träffar med eleverna men också inspelningar från mina träffar med lärarna. LÄS MER

  4. 14. Matematikundervisning : En studie om varierat arbetssätt i matematikundersvisningen på mellanstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Caroline Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Working methods; ramfaktorteorin and Math Initiative; Arbetssätt; ramfaktorteorin och Matematiksatsningen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva olika arbetssätt som lärare använder i sin matematikundervisning, och vilka faktorer som vissa lärare anser styr vilka arbetssätt de väljer att arbeta med, samt att visa på hur vissa lärare anser att de har ändrat sin undervisning sedan de deltagit i Matematiksatsningen, som är en satsning från regeringen att förbättra matematikundervisningen, eller under sin tid som lärare. I den teoretiska bakgrunden beskrivs ramfaktorteorin, vilket är yttre faktorer som kan påverka skolan som organisation, exempelvis i form av tidsfördelning, klasstorlek och andra ekonomiska resurser. LÄS MER

  5. 15. Du måste prata noga! : om ett barns kommunikativa svårigheter

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Katrin Mälarström; [2015]
    Nyckelord :language-development; communication; relationships; exclusion; pedagogue responsibility; språkutveckling; kommunikation; relationer; utanförskap; pedagogens ansvar;

    Sammanfattning : My essay is written from a basis of one of my own experiences were a child is perceived by us pedagogues as lonely and introverted, as well as having trouble socialising because of, what we can see, difficulties making himself understood verbally. I want to highlight how I as a pedagogue can respond to and strengthen children who are outside but still with the group, in a certain sense. LÄS MER