Sökning: "populärkultur kön"
Visar resultat 21 - 25 av 29 uppsatser innehållade orden populärkultur kön.
21. Lyckliga i alla sina dagar? : Makt, kön och heterosexualitet i tre Disneyfilmer
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : The purpose of this thesis was to examine the ways in which the constructions of heterosexuality and gender in three Disney movies about princesses affect the power relations between men and women in the movies, and how discourses on gender and heterosexuality have changed over time. Research questions were: How do characters in the movies talk about gender and heterosexuality? How does the interplay between gender and heterosexuality affect the power relations between men and women in the movies? What are the likenesses and differences between movies from different time periods? Discourses were mapped out using a model based on Ernesto Laclau and Chantal Mouffe’s political theories. LÄS MER
22. "Så då känner man att killar är mer värda än tjejer" : Uppfattningar hos elever i årskurs 4-6 om genus och kön utifrån tidskrifterna Goal Junior och Julia
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Övrig skolnära forskningSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka uppfattningar om kvinnligt och manligt i medier som finns bland elever i årskurs 4–6. Detta eftersom det i och med den senaste läroplanen, Läroplan för grundskola, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, i samhällskunskapsämnets kursplan inte längre enbart handlar om att fostra demokratiska samhällsmedborgare. LÄS MER
23. Jämställdhet är en kunskapsfråga : En studie om jämställdhet, genus och sexualitet inom samhällskunskapsämnet för årskurs 4–6
M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Samhällsstudier och didaktikSammanfattning : Samhällskunskapsämnet är under ständig förändring, precis som samhället. I kursplanen för samhällskunskap har flera centrala innehåll tillkommit i och med läroplansreformen 2011. Det är inte längre ett ämne som enbart berör demokratisk fostran och kunskap. LÄS MER
24. Postapokalypser, robotar och zombies : En studie om dystopiska temaarbeten i årskurs 9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (CeHum)Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen var att analysera 73 dystopiska temaarbeten, skrivna av elever i årskurs 9 vårterminen 2012, och undersöka om man finner någon skillnad kvalitetsmässigt mellan kvinnliga och manliga elever och ta reda på vari dessa skillnader i så fall ligger, i hopp om att det ska ge en tydligare inblick i problematiken kring svenska elevers dalande studieresultat. Med hjälp av textanalys som kvalitativ bedömning anonymiserades uppsatserna, de fem delarna som arbetena bestod av bedömdes och sedan summerades slutligen bedömningen i tre kategorier: svaga, neutrala och starka uppsatser. LÄS MER
25. Rekommendationskulturens spelregler - En studie i individers inflytande över vänner i valet av film
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Film är ett ämne som berör och konsumeras av indivier från olika bakgrunder, kön och ålder. Uppsatsförfattarna har identifierat en tendens att individer gärna rekommenderar filmer till varandra och genom detta påverkar individers beslutsprocess. LÄS MER