Sökning: "preeschool teacher"
Visar resultat 6 - 10 av 43 uppsatser innehållade orden preeschool teacher.
6. Det handlar om att förbereda barnen inför en digitaliserad värld : En fenomenografisk studie om rektorers och förskollärares uppfattningar om förskolans digitaliseringsuppdrag
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : När förskolans reviderade läroplan trädde i kraft år 2019 fick digitaliseringen en tydlig plats i styrdokumentet, med avsikten att barnen i förskolan ska få förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens. I läroplanen framgår dock inte hur detta arbete ska gå till. LÄS MER
7. Det finns ju jättemycket lärande utomhus, det är lite vad man som pedagog gör det till. : Förskollärares uppfattningar om delaktighet i uteleken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare uppfattar sin delaktighet i barns utevistelse, samt hur de beskriver betydelsen av leken utomhus. Studiens berörda frågeställningar är: Hur uppfattar förskollärare lärandet utomhus? Hur uppfattar förskollärare sitt deltagande i leken på utevistelsen? En kvalitativ metod har använts och studien utgår från en fenomenografisk ansats. LÄS MER
8. "Allt var så mycket lättare när tolken var här." : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av nyanlända barn med svenska som andraspråk.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om förskollärares erfarenheter av hur de organiserar sin verksamhet för att bemöta barn och vårdnadshavare som är nya i det svenska språket och förskolan som verksamhet. Samt att synliggöra vilka utmaningar förskollärare ser i arbetet med att hjälpa barn att utveckla det svenska språket som sitt andraspråk. LÄS MER
9. Högläsning i förskolan : En undersökning om förskollärares syn på högläsning och högläsningens betydelse för barns språkutveckling.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute to an increased understanding of how preschool teachers work with reading aloud in preschool and what they think about reading aloud as a way of working for children's language development. To investigate this and to gather empirical evidence, we have used qualitative interviews where we interviewed ten working preschool teachers. LÄS MER
10. Muntligt berättande som språkutvecklande verktyg för flerspråkiga barn : Förskollärares erfarenheter och kunskaper om muntligt berättande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare upplever att muntligt berättande påverkar språkutvecklingen hos flerspråkiga barn. Studien utgår från en kvalitativ metod. Empirin samlades in genom fem semistrukturerade intervjuer. LÄS MER