Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Prestationsångest bland elitidrottens ungdomar : Granskning av prestationsångest bland elitidrottande gymnasieelever

    L2-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Maja Persson; Nathalie Johansson; [2023]
    Nyckelord :sport; anxiety; performance anxiety; press; elitidrott; sport; prestationsångest; press;

    Sammanfattning : Prestationsångest är en känsla som existerar bland majoriteten av alla människor, men kanske framför allt bland unga som kombinerar de redan svåra gymnasiestudierna med en idrottssatsning på elitnivå? Syftet med denna uppsats är att undersöka relationen mellan prestationsångest och elitsatsande idrottselever på gymnasieskolor i mellansverige samt vad som bidrar till att dessa känslor uppkommer. Genom en kvantitativ enkät kunde forskningsfrågor gällande respondenternas självkänsla, skolmiljö, idrottsmiljö och prestationsångest besvaras. LÄS MER

  2. 2. SELF-COMPASSION, COPING & EMOTIONER : EN KORT INTERVENTION MED UNGDOMAR INOM E-SPORT

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Ludvig Enbom; Anton Forsell; [2022]
    Nyckelord :Self-compassion; coping; emotioner; prestation; E-sport; CS: GO;

    Sammanfattning : Psykologiska aspekter inom E-sport är ett relativt obeforskat område. E-sport skiljer sig från traditionell sport i att den inte ställer samma fysiska krav, men inom andra områden är kraven liknande. I E-sport ställs höga krav på koncentration och beslutsfattande, samt förmågan att hantera emotioner som stress och prestationsångest. LÄS MER

  3. 3. Det är inte talangen som avgör, utan våra val : En kvalitativ studie om varför unga, talangfulla flickor slutar spela handboll i Sverige

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Lotta Kulju; [2021]
    Nyckelord :handball; disengagement process; drop-out; sports school; talent development; avslutsprocess; avhopp; handboll; NIU; RIG; talangutveckling;

    Sammanfattning : De flesta elitidrottskarriärer har sin startgrop i föreningsidrotten och närmare 90 procent av alla barn och ungdomar i Sverige har någon gång under sin uppväxt varit medlemmar i en idrottsförening. För de flesta barn innebär föreningsidrotten en positiv miljö där alla barn och ungdomar ska få möjlighet att vara med och delta på lika villkor – tills de plötsligt inte får det längre. LÄS MER

  4. 4. Vi älskar att kämpa tillsammans! : Faktorer som påverkar tonårsflickors idrottande.

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa; Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH

    Författare :Linnea Bragderyd; Cecilia Westergård; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Syftet med studien var att studera anledningar till varför tonårsflickor i åldrarna 13–16 år stannar kvar eller lämnar sin föreningsidrott med hjälp av två frågeställningar: Vilka individfaktorer påverkar att man stannar/lämnar sin föreningsidrott? Vilka organisatoriska faktorer påverkar att man stannar/lämnar sin föreningsidrott? Metod  En kvalitativ intervjustudie utfördes, där sex flickor i 14–15 årsåldern; tre aktiva inom föreningsidrott och tre som slutat, intervjuades med hjälp av en semistrukturerad intervjuguide utformad för respektive kategori. Intervjuerna spelades in, transkriberades och analyserades sedan med metoden innehållsanalys där teman identifierades och kondenserades utifrån en induktiv ansats och ett latent förhållningssätt. LÄS MER

  5. 5. Körsång inom elevhälsan? En studie om hur körsång kan användas för att motverka psykisk ohälsa bland ungdomar - genom elevhälsan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Mina Kågström; [2020]
    Nyckelord :kör; körsång; hälsa; elevhälsa; psykisk ohälsa; gymnasieskolan; utbildningsvetenskap; musikpedagogik choir; choir singing; health; student health services; bad mental health; singing; educational science; music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om körsång kan användas som ett verktyg för att motverka psykisk ohälsa bland ungdomar genom elevhälsan. Vidare undersöktes även huruvida körpedagoger ser fördelar med att beakta körsångens hälsoeffekter i sin egen undervisning, och hur möjligheten för att använda körsång inom elevhälsan i dagens gymnasieskola ser ut. LÄS MER