Sökning: "readability index"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden readability index.

  1. 1. Samhällsinformation för alla? : Betydelsen av tillgängligt språk för sfi-elever på en kommunal webbplats

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karin Höök; Rebecka Larsson; [2023]
    Nyckelord :Informationsarkitektur; tillgänglighet; tillgängligt språk; samhällsinformation; integration; sfi-elever; begriplighet; läsförståelse;

    Sammanfattning : As a new citizen of a country, it is important to be able to absorb socially important information in an accessible way. For second language speakers, this can be challenging. LÄS MER

  2. 2. UniHome: En studie om hur en webbapplikation för korttidssuthyrning av boenden för studenter kan utformas för att skapa lojalitet till webbapplikationen genom upplevt förtroende och kundnöjdhet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Fredrik Gordh Riseby; Jakob Fogelberg; Emeli Anjel Lachas; Albin Janzén; Gustav Berling; Ines Dizengremel; Joel Einarsson; [2021]
    Nyckelord :E-lojalitet; E-förtroende; E-kundnöjdhet; Webbapplikation; Design;

    Sammanfattning : According to a survey done at Linköping University, students experience the process of finding an accommodation as cumbersome and insecure. The objective of the study was to, through the development of a webapplication, investigate how one could create loyalty to the web application by implementing a design that increases perceived trust and strengthens the e-customer’s customer satisfaction. LÄS MER

  3. 3. Tja … vad ska vi välja – penna eller tangentbord? : En jämförande studie av årskurs 6-elever när de skriver berättande texter för hand eller på dator

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Kristina Svenungsson; Åsa Tyni; [2020]
    Nyckelord :pupil text; narrative text; textual analysis; handwriting; writing education; primary school; secondary school; digitala verktyg; iPad; skriva för hand; skrivundervisning; berättande text; elevtexter; textanalys; kvantitativ textanalys; mellanstadiet; mellanåren; Swegram;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate whether there are differences between students' narrative texts written by hand or with an iPad (with keyboard). This comparative study analyzes 54 narrative texts written by students in grade 6. LÄS MER

  4. 4. Uppgiftsformuleringars språkliga svårighetsnivå : En jämförande analys av två läroböcker i svenska för årskurs 3 och 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sara Holgersson; Anna Emriksson; [2017]
    Nyckelord :assignment descriptions; progression; readability; textbook analysis; läromedelsanalys; läsbarhet; progression; uppgiftsformulering;

    Sammanfattning : The aim of the study was to compare the wording of assignments in two textbooks in Swedish with the focus on their level of linguistic difficulty. The textbooks are intended for grade 3 and grade 4 respectively. LÄS MER

  5. 5. Konkretare språk : Om abstraktionens påverkan på myndighetsinformation

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Emil Eriksson; [2016]
    Nyckelord :Information design; readability; plain language; informationsdesign; textdesign; klarspråk; myndighetsspråk; läsbarhet; mottagaranpassning; stilistik;

    Sammanfattning : Skriftlig information från myndigheter har ofta ett rykte om sig att vara tungläst och svår att förstå. Detta trots att det finns lagkrav på att information från myndigheter ska vara skriven på ett lätt och begripligt sätt. LÄS MER