Sökning: "reading achievement"

Visar resultat 21 - 25 av 35 uppsatser innehållade orden reading achievement.

  1. 21. Hur påverkas studenters prestation i läsförståelse av klassisk musik i dur och moll? : Ett laboratorieexperiment

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier

    Författare :Dennis Carvajal Herrera; [2015]
    Nyckelord :music; major; minor; performance; reading comprehension.; musik; dur; moll; prestationsförmåga; läsförståelse.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka om det fanns en skillnad på studentens prestation i ett läsförståelsetest (TISUS), beroende på vilket tonläge (dur eller moll) på klassisk musik de fick lyssna på. Undersökningen genomfördes som ett laboratorieexperiment i en studierum på Karlstads Universitet, utifrån en oberoende mellan-grupps-design. LÄS MER

  2. 22. Kan fonologisk språkstörning leda till läs- och skrivsvårigheter? : En studie om samband mellan fonologiska svårigheter under förskoleåren och läs- och skrivsvårigheter under skolåren.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Alexandra Carlstrand; Emmelie Eriksson; [2015]
    Nyckelord :dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; fonologisk språkstörning; fonologisk medvetenhet; läs- och skrivförmåga; skola;

    Sammanfattning : Fonologisk språkstörning är den vanligaste typen av språkstörningsdiagnos och innefattar uttalssvårigheter och/eller bristande fonologisk medvetenhet.  Syftet med studien var att undersöka om barn med fonologisk språkstörning riskerar att få läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  3. 23. Läsförståelse och studieresultat : En jämförelse mellan olika gymnasieprogram

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anette Larsson; [2015]
    Nyckelord :literacy; upper secondary school; average grade; reading comprehension; vocational programmes; preparing for higher studies programmes; reading test; literacy; gymnasieskola; medelbetyg; läsförståelse; yrkesprogram; högskoleförberedande program; lästest;

    Sammanfattning : The results for the Swedish children and adolelscents in International surveys of literacy has since 2009 indicated a decrease. The aim of this thesis is to examine if there is a correlation between the education achievement and the level of reading comprehension for students at the upper secondary school. LÄS MER

  4. 24. Upplevelser av intensivundervisning : En intervjustudie med elever som deltagit i intensivundervisning i läsning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Katarina Hellund Eriksson; [2015]
    Nyckelord :Intensive instruction; literacy development; life-world phenomenology; qualitative interviews; students experiences; student perspective.; Intensivundervisning; läsutveckling; livsvärldsfenomenologi; kvalitativa intervjuer; elevers upplevelser; elevperspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur elever med läs- och skrivsvårigheter upplever det att delta i en intensivundervisningsinsats i läsning. En sådan insats innebär att eleverna varje dag under 4-6 veckor jobbar 20 minuter med strukturerad undervisning som har syftet att utveckla deras läsförmåga. LÄS MER

  5. 25. Since reading is a girly thing: A study on boys’ underachievement in reading literacy in relation to PISA

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elma Sudic; Sara Massoud; [2014]
    Nyckelord :gender differences; teaching methods; reading; literacy; PISA; underachievement; second language learning; boys; motivation;

    Sammanfattning : Underachievement in reading literacy for boys in secondary school seems to be a generalnorm in many countries around the world today. PISA’s studies highlight that Sweden also isone of countries that has big differences in between the genders in reading literacy; moreover,the results showed that almost every third boy is underperforming in reading literacy. LÄS MER