Sökning: "reading achievement"
Visar resultat 21 - 25 av 35 uppsatser innehållade orden reading achievement.
21. Hur påverkas studenters prestation i läsförståelse av klassisk musik i dur och moll? : Ett laboratorieexperiment
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studierSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka om det fanns en skillnad på studentens prestation i ett läsförståelsetest (TISUS), beroende på vilket tonläge (dur eller moll) på klassisk musik de fick lyssna på. Undersökningen genomfördes som ett laboratorieexperiment i en studierum på Karlstads Universitet, utifrån en oberoende mellan-grupps-design. LÄS MER
22. Kan fonologisk språkstörning leda till läs- och skrivsvårigheter? : En studie om samband mellan fonologiska svårigheter under förskoleåren och läs- och skrivsvårigheter under skolåren.
Magister-uppsats, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : Fonologisk språkstörning är den vanligaste typen av språkstörningsdiagnos och innefattar uttalssvårigheter och/eller bristande fonologisk medvetenhet. Syftet med studien var att undersöka om barn med fonologisk språkstörning riskerar att få läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER
23. Läsförståelse och studieresultat : En jämförelse mellan olika gymnasieprogram
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : The results for the Swedish children and adolelscents in International surveys of literacy has since 2009 indicated a decrease. The aim of this thesis is to examine if there is a correlation between the education achievement and the level of reading comprehension for students at the upper secondary school. LÄS MER
24. Upplevelser av intensivundervisning : En intervjustudie med elever som deltagit i intensivundervisning i läsning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur elever med läs- och skrivsvårigheter upplever det att delta i en intensivundervisningsinsats i läsning. En sådan insats innebär att eleverna varje dag under 4-6 veckor jobbar 20 minuter med strukturerad undervisning som har syftet att utveckla deras läsförmåga. LÄS MER
25. Since reading is a girly thing: A study on boys’ underachievement in reading literacy in relation to PISA
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Underachievement in reading literacy for boys in secondary school seems to be a generalnorm in many countries around the world today. PISA’s studies highlight that Sweden also isone of countries that has big differences in between the genders in reading literacy; moreover,the results showed that almost every third boy is underperforming in reading literacy. LÄS MER