Sökning: "reflexiv metod"

Visar resultat 36 - 40 av 50 uppsatser innehållade orden reflexiv metod.

  1. 36. Resultatuppföljning som medel för ökad bedömaröverensstämmelse? Utvärdering av ett projekt kring MatematikUtvecklingsSchema

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Veronica Sülau; [2011-09-22]
    Nyckelord :utvärdering; programteori; matematik; bedömning; MatematikUtvecklingsSchema; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med arbetet är att utvärdera ett projekt kring implementeringen av Matematik-UtvecklingsSchema som genomförs på två skolor i en västsvensk kommun under läsåret 10/11. Syftet med utvärderingen är att undersöka vilka förutsättningar som inverkar på projektet, projektets inverkan på några av pedagogerna i processen samt projektets eventuella inverkan på elevernas resultat. LÄS MER

  2. 37. Lärande med IUP. Formativa aspekter i lärares arbete med den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Monica Andrén; [2011-09-19]
    Nyckelord :individuella utvecklingsplaner; formativ bedömning; skriftliga omdömen; motivation;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att synliggöra lärandet och de formativa aspekter som sker kring arbetet med den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen i grundskolan tidiga år på några skolor. Vilka skillnader och likheter som finns i samtalen och i dokumentationen. LÄS MER

  3. 38. Versamhetsutveckling i förskolan. Beskrivningar från rektorers professionella livsvärldar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Nygren; Evalena Svensson; [2011-05-06]
    Nyckelord :rektor; livsvärld; specialpedagogisk kompetens; versamhetsutveckling; handledning;

    Sammanfattning : Syfte Det övergripande syftet med studien är att studera hur rektorer reflekterar kring och arbetar med verksamhetsutveckling, för att uppnå en förskola för alla med särskild tonvikt på specialpedagogisk handledning. Studien söker svar på följande frågor: • Hur definierar rektorer begreppet en förskola för alla? • Hur deltar rektorer i och ökar sin kunskap om förskolans verksamhet för att kunna genomföra sitt verksamhetsutvecklingsuppdrag? • Hur nyttjar rektorerna den specialpedagogiska kompetensen i arbetet med en förskola för alla? Metod Studien tar sin utgång i en livsvärldsfenomenologisk ansats. LÄS MER

  4. 39. Skillnader och likheter. Förståelse av matematik i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Ann Östman; [2010-02-26]
    Nyckelord :matematik; lärare; observationsprotokoll; förskola;

    Sammanfattning : Syfte Studiens syfte är att studera och kritiskt granska hur ett antal lärare uttrycker barns matematiska förståelse och hur forskare väljer att formulera sig i ett observationsprotokoll som tagits fram i syfte att beskriva barns matematiklärande. De frågeställningar som är knutna till syftet är hur matematik framställs i observationsprotokollet, vilka matematiska och didaktiska kunskaper som då krävs av lärare för att de ska kunna observera och beskriva barns matematiska uttryck och till sist, hur barnet och dess matematiska lärande konstrueras i observationsprotokollet. LÄS MER

  5. 40. Att få diagnosen dyslexi först under gymnasietiden: tio ungdomars verklighet - en kritisk betraktelse (Getting the Diagnosis of Dyslexia only during Upper Secondary School: the Reality of Ten Adolescents - a Critical Study)

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Susanne Borgfors; [2009]
    Nyckelord :diagnostisering; dyslexi; fortbildning; kunskap; makt; normer; självbild; stigmatisering; värderingar; åtgärder; continuing professional development; diagnosing; dyslexia; knowledge; measures; norms; power; self; stigmatization; values;

    Sammanfattning : Malmö högskolaLärarutbildningenSkolutveckling och ledarskapMagisterkurs i specialpedagogikHöstterminen 2008Borgfors, S. (2008). Att få diagnosen dyslexi först under gymnasietiden: tio ungdomars verklighet - en kritisk betraktelse. LÄS MER