Sökning: "regnbågsbarn i förskolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden regnbågsbarn i förskolan.

  1. 1. Regnbågsfamiljer i förskolan : En kvalitativ studie om hur regnbågsfamiljer konstrueras i förskolan

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Heli Kokkinen; [2020]
    Nyckelord :Heteronormativity; LGBTQ children; LGBTQ families; Norms; Preschool; Förskola; Heteronormativitet; Normer; Regnbågsbarn; Regnbågsfamiljer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare konstruerar regnbågsfamiljer i förskolans verksamhet och vilka normer om familj som träder fram ur förskollärares berättelser. Studien vilar på det socialkonstruktionistiska perspektivet där kvalitativa intervjuer genomförts för att besvara studiens syfte och forskningsfrågor. LÄS MER

  2. 2. Regnbågsfamiljer i förskolan : Syns de?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karin Bengtsson; Hanna Davidsson; [2020]
    Nyckelord :hbtq; regnbågsfamilj; heteronormativitet; inkludering; förskola; normer; mångfald;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur pedagogerna i förskolan beskriver att de arbetar med hbtq-relaterade frågor i barngruppen för att möta läroplanens krav på inkluderande arbetsmetoder. De frågeställningar som valts ut för att besvara studiens syfte är: Hur beskriver pedagogerna sina strategier i förskolan för att utmana heteronormativiteten? Vilka utmaningar och möjligheter kan uppstå i utbildningen med att inkludera alla familjer och barn i samhället, ur ett hbtq perspektiv? Studien presenterar en tillbakablick på hur hbtq personers förutsättningar och livsvillkor förändrats över tid. LÄS MER

  3. 3. "Dom säger att hans mamma är lebb" : En kvalitativ intervjustudie om barn som har homosexuella föräldrar

    M1-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Linda Engman; Fidde Gunnarsson; [2008]
    Nyckelord :Förskola skola; homosexualitet; homosexuella föräldrar; pedagoger; regnbågsfamiljer;

    Sammanfattning : Denna uppsats syfte är att ta reda på om barn till homosexuella hämmas i det sociala, med det menar vi barnets utveckling av självkänsla, empati, ansvarskänsla och samspelet med andra.  Vi ska även försöka ta reda på pedagogernas tankar om deras arbete angående detta i skolans verksamhet. LÄS MER

  4. 4. Och så gav hon Herr Brun en riktig kyss : En diskursanalys av heteronormativitet i bilderböcker

    Magister-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Magnus Blomquist; [2007]
    Nyckelord :heteronormativitet; queerteori; poststrukturalism; feminism; normer; queer; kön; genus; heterosexualitet; homosexualitet; diskursanalys; dekonstruktion; barnlitteratur; bilderböcker;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöker jag ur ett queerteoretiskt perspektiv, och med diskursanalys och dekonstruktion som metoder, heteronormativitet i skönlitterära bilderböcker. Analysen stödjer sig dels på Michel Foucaults samt Ernesto Laclaus och Chantal Mouffes diskursteorier, dels på Judith Butlers beskrivningar av samhällets heterosexuella matris och identitet som en performativ processuell konstruktion. LÄS MER

  5. 5. Det osynliga regnbågsbarnet på förskolan : En enkätundersökning om normer, olikheter och särskiljandets betydelse

    Magister-uppsats, Institutionen för genus, kultur och historia

    Författare :Maria Hulth; Ninnie Ingelson; [2006]
    Nyckelord :children with homosexual parents; preschool; differences; distinction; norms; the heterosexual norm; heterosexism; rainbow child; nuclear family; barn med homosexuella föräldrar; förskola; olikhet; särskiljande; normer; den heterosexuella normen; heterosexism; regnbågsbarn; kärnfamilj;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to see how differences are handled in preschools, with a focus on children with homo- or bisexual parents. By doing this we wanted to see how the conditions for a child with homo- or bisexual parents looks like, in order to have their family conditions mirrored, confirmed and visualised in the preschool. LÄS MER