Sökning: "rekryt."

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet rekryt..

  1. 1. Vill du bli officer? : En kvantitativ enkätstudie om rekryters motiv bakom valet att ansöka, respektive inte ansöka, till Officersprogrammet

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Maja Pettersson; [2021]
    Nyckelord :motivationsteori; Battistelli; Herzberg; officersrekrytering; Officersprogrammet; rekryt.;

    Sammanfattning : In times of need for increased military capability, the Swedish Armed Forces faces in the next few years a challenge in the personnel supply, due to a shortage of newly graduated officers combined with a large number of retiring officers. To meet the demands of the increased recruitment of military officers, and being able to adapt the recruitment campaigns, an important task is first to identify what motivates young soldiers and recruits to embark on a military officer career. LÄS MER

  2. 2. Vill du bli officer? : En kvantitativ enkätstudie om rekryters motiv bakom valet att ansöka, respektive inte ansöka, till Officersprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Försvarshögskolan

    Författare :Maja Pettersson; [2021]
    Nyckelord :motivationsteori; Battistelli; Herzberg; officersrekrytering; Officersprogrammet; rekryt;

    Sammanfattning : In times of need for increased military capability, the Swedish Armed Forces faces in the next few years a challenge in the personnel supply, due to a shortage of newly graduated officers combined with a large number of retiring officers. To meet the demands of the increased recruitment of military officers, and being able to adapt the recruitment campaigns, an important task is first to identify what motivates young soldiers and recruits to embark on a military officer career. LÄS MER

  3. 3. Försvarsmakten – jämlikhetens förkämpe? : En kritisk diskursanalys av två multimodala reklamfilmer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Ida Johagen; [2020]
    Nyckelord :Försvarsmakten; könsdiskurs; multimodala texter; jämlikhet; reklam;

    Sammanfattning : Försvarsmakten lanserar varje år kampanjer för att rekrytera personal till sin verksamhet. Myndigheten har även jämställdhets- och jämlikhetspolitiska mål att förhålla sig till, där ett krav är att andelen kvinnor ska öka inom organisationens alla områden. LÄS MER

  4. 4. Från rekryt till topprekryterad : En kvalitativ studie av rekryteringsprocessens roll för homosocial och könsstereotyp reproduktion i den svenska näringslivstoppen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för juridik, ekonomi, statistik och politik

    Författare :Desirée Nordqvist; Anna Ohlzon; [2018]
    Nyckelord :Leadership; Female leadership; Executive Recruitment Process; Recruitment Process; Recruitment Strategy; Gender; Homosociality; Stereotyping; Rekrytering; homosocialitet; ledarskap; både generellt och specifikt kvinnligt ledarskap; genus; exekutiv rekryteringsprocess; rekryteringsprocess; strategisk rekrytering; stereotyper.;

    Sammanfattning : Det svenska näringslivet och i synnerhet svenska börs- och finansiella bolag är nästan helt mansdominerat, där Vd-positionerna utgörs av endast sex procent kvinnor. Vi vet fortfarande mycket litet om rekryteringsprocessen av en verkställande direktör i dessa bolag, vilka påverkande mekanismer som finns i de olika rekryteringsstegen och vilken roll dessa har för valet av en verkställande direktör. LÄS MER

  5. 5. Att framställa sig som anställningsbar : En kvalitativ intervjustudie om hur högskoleutbildade individer går tillväga för att marknadsföra sig under en anställningsintervju

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sophie Hovberg; Daniel de Boer; [2016]
    Nyckelord :anställningsintervju; framställning; kommodifiering;

    Sammanfattning : Denna studie är en kandidatuppsats i ämnet socialpsykologi, och är författad vid Uppsala universitet våren 2016. Syftet med studien var att undersöka och skapa en djupare förståelse för hur personer som nyligen tagit en högskoleexamen upplever, samt reflekterar kring, situationen av en anställningsintervju och de faktorer som påverkar en eventuell anställning och hur de väljer att marknadsföra sig under anställningsintervjuer. LÄS MER