Sökning: "retorik kreativitet"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden retorik kreativitet.

  1. 1. Framtidens copywriter är AI - eller? : En experimentell studie som undersöker relationen mellan generativ artificiell intelligens och copywritingkompetensen inom kommunikatörsprofessionen

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Amelia Andersson; Åsa Engström; [2024]
    Nyckelord :Generative Artificial Intelligence; copywriting; credibility; conviction; Generativ artificiell intelligens; copywriting; trovärdighet; övertygelse;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to examine whether it was possible to discern any effect on the perception of the content of a copytext in terms of credibility and conviction, depending on whether the writer was ChatGPT or a human copywriter, and whether it was possible to discern any effect on the perception of the writer in terms of creativity and professionalism. To achieve the purpose of the study, the following questions were formulated: 1. LÄS MER

  2. 2. Jakten på Ägget : En undersökning om hur tematik estetiseras i Guldäggetvinnande reklamfilmer.

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Sofia Lennerbert; [2019]
    Nyckelord :Prisvinnande; Guldägget; Guldäggsgalan; reklamfilm; kreativitet; estetik; retorik; tematik; etik; filmgala; Award Winning; Awards; Volvo; Cancerfonden; Klarna;

    Sammanfattning : En studie kring Guldäggsbelönt reklamfilm där syftet är att ta reda på hur tematik estetiserar i de tre senaste årens vinnare. Det gjordes genom att analysera tre vinnande filmer ur kategorin film från 2018 (Cancerfonden), 2017 (Klarna) och 2016 (Volvo). LÄS MER

  3. 3. Byggmästarna : En flerfallstudie av två fotbollstränares målstyrning utifrån ett retoriskt perspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Mattias Ek; Per Lundgren; [2014]
    Nyckelord :Management by objectives; MBO; rhetorics; framing; non-verbal communication; leadership; coach; football; soccer; Målstyrning; retorik; framing; kroppsspråk; praktiskt ledarskap; coach; fotboll;

    Sammanfattning : Bakgrund: ”Målstyrning tydliggör ställda krav, medger en riktig och effektiv resursanvändning, ger ett bättre verksamhetsresultat, ger alla anställda möjlighet att påverka sitt eget arbete, ger större ansvar åt den enskilde, skapar utrymme för anställdas kreativitet, initiativförmåga och delaktighet, höjer trivseln och förbättrar arbetsmiljön” (Svensson, 1993:21). Att döma av Svenssons ord framstår målstyrning som lösningen på företagsvärldens alla problem. LÄS MER

  4. 4. Lärarens kommunikation i undervisningen - utifrån retoriska begrepp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Sophia Resare; Cecilia Arlewigh; [2014]
    Nyckelord :retorik; undervisning; pedagogik; dialog; samtal;

    Sammanfattning : Sammanfattning Ämnet för det här examensarbetet är retorik i ett pedagogiskt sammanhang. Syftet är undersöka hur undervisningen kan se ut, i tre olika klassrum, utifrån ett retoriskt perspektiv. Den metod som vi använt oss av, är observationer i form av att filma tre lärare i deras klassrum. LÄS MER

  5. 5. Retorikens kreativa makt : en studie av reklamannonser

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Retorik

    Författare :Johanna Nilsson; [2013]
    Nyckelord :retorisk bildanalys; stilanalys; visuell retorik; reklam; kreativitet; troper; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Centralt inom marknadsföring och främst dagens moderna reklam är att skapa kreativa kampanjer som fångar mottagarens intresse, en utmaning som även retoriker har stått inför sedan antiken. Uppsatsen syftar till att från ett retoriskt perspektiv studera hur kreativitet uttrycks i fyra prisbelönta reklamkampanjer ur Cannes Lions Awards 2012-2013, samt att diskutera de olika dragens betydelse för reklamen. LÄS MER