Sökning: "retorik strategi"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden retorik strategi.

  1. 1. Lugn, bara lugn : En visuell Analys av “Om krisen eller kriget kommer”

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Tove Swartling-Eriksson; [2023]
    Nyckelord :visuell kommunikation; visuell retorik; visuell analys; identifikation; representation; myndighetsinformation; statlig information; information; riskkommunikation; Om krisen eller kriget kommer; krisberedskap; känslor; lugn; oro;

    Sammanfattning : Den här studien i visuell kommunikation analyserar MSB’s broschyr “Om krisen eller kriget kommer” som 2018 skickades ut till 4,9 miljoner svenska hushåll. Den använder visuell analys med fokus på komposition och visuell retorik med inriktning på Burkes identifikationsteori för att besvara frågorna “Hur kan vi se på hur bilder används för att förmedla lugn och oro i broschyren ‘Om krisen eller kriget kommer’?” och “Hur och till vilket syfte använder bilderna i broschyren ‘Om krisen eller kriget kommer’ sig av identifikation som en retorisk strategi?”. LÄS MER

  2. 2. Rädsla som retorisk strategi : En kritisk multimodal analys som jämför WWF och Greenpeace miljökampanjbilder och desseffektivitet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linni Börjesson; Jessica Thunman; [2023]
    Nyckelord :Fear appeal; emotional appeal; visuell miljökommunikation; visuell retorik; EPPM; semiotiska resurser; WWF; Greenpeace;

    Sammanfattning : Climate change is one of the greatest challenges of modern times. Environmental organizations do their utmost to inform the public about environmental problems and to invite action to prevent them. To this direction, they run campaigns with posters that combine images and text and evoke emotions in the recipient about these issues. LÄS MER

  3. 3. Red Bull och Ferrari - konkurrenterna från olika branscher : En visuell retorisk analys om hur företagen Red Bull och Ferrari utnyttjar marknadskommunikation inom formel 1 för att främja sina varumärken

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Damir Isak; Lucas Bernhardsson; [2022]
    Nyckelord :marketing communication; visual rhetoric; formula 1; Red Bull; Ferrari; marknadskommunikation; visuell retorik; formel 1; Red Bull; Ferrari;

    Sammanfattning : Studien “ Red Bull och Ferrari – konkurrenterna från olika branscher” ämnar studera energidryckesföretaget Red Bulls kommunikation i kommersiella sammanhang inom motorsporten formel 1 komparativt med formel 1-konkurrenten Ferrari. Red Bull har varit dominerande inom sporten under en lång tid jämsides med bland annat Ferrari. LÄS MER

  4. 4. "Jag är helt enkelt en parasit som ska utrotas!" : En retorisk analys av Paolo Robertos kriskommunikation efter Insats torsk

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Matilda Löfstedt; Maja Windell; [2022]
    Nyckelord :crisis communication; image repair theory; rhetoric; qualitative text analysis; Paolo Roberto; crisis of confidence; social media; sex scandal; kriskommunikation; image repair theory; retorik; kvalitativ textanalys; Paolo Roberto; förtroendekris; sociala medier; sexskandal;

    Sammanfattning : Studien “Jag är helt enkelt en parasit som ska utrotas!” ämnar analysera TV-profilen och entreprenören Paolo Robertos kriskommunikation i samband med den förtroendekris som uppstod när han greps för sexköp i polisoperationen Insats torsk våren 2020. Syftet med studien är att undersöka hur en offentlig svensk person hanterar och kommunicerar en kris som drabbar det personliga varumärket och personens image. LÄS MER

  5. 5. Vad innebär det att planera för flexibilitet? : Kommunala strategier för flexibilitet i bostadsplaneringen

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Astrid Barla; [2022]
    Nyckelord :flexibilitet; variation; omvandling; anpassning; scenariobyggande;

    Sammanfattning : Utifrån befintliga och framtida samhälsutmaningar som klimatkrisen, demografiska skillnader samt ekonomiska och ekologiska förutsättningar kan ett behov av motståndskraftiga, eller resilienta, samhällen utläsas. Implicit innebär resiliens en förmåga att vara flexibel inför framtidens förutsedda och oförutsedda händelser. LÄS MER