Sökning: "samhällskunskapsdidaktik"

Visar resultat 21 - 25 av 37 uppsatser innehållade ordet samhällskunskapsdidaktik.

  1. 21. Tolerans, jämlikhet och social rättvisa, vilken roll spelar det interkulturella lärandet? : En studie om hur samhällskunskapslärare i gymnasiet uppfattar interkulturellt lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Daniel Tornberg; [2021]
    Nyckelord :Intercultural teaching; Intercultural learning; intercultural; cultures; teaching; upper secondary school education; civics; didactics; civic didactics; equality; social justice; tolerance; education.; Interkulturellt lärande; interkultur; samhällskunskapsundervisning; samhällskunskapsdidaktik; kultur; jämlikhet; social rättvisa; tolerans; utbildning; gymnasieutbildning. ;

    Sammanfattning : Intercultural learning is an aspect in all matters of teaching, including civics. Although it is not specified “how” intercultural learning should be included or defined in civics. LÄS MER

  2. 22. " Det är ju superenkelt att fejka grejer idag" : En intervjustudie om lärares tankar om informationssökning och källkritik inom samhällskunskapsämnet 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Erik Ronge; [2021]
    Nyckelord :Civics; civics didactics; interview study; source criticism; information retrieval; source-critical approach; Samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; intervjustudie; källkritik; informationssökning; källkritiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Det källkritiska förhållningssättet utgör en viktig del inom samhällskunskapsämnet (Skolverket, 2019). I takt med den snabba digitala utvecklingen har mängden information ökat i omfattning, vilket fått som konsekvens att desinformation och konspirationer blivit allt vanligare (Önnerfors, 2021). LÄS MER

  3. 23. Samhällskunskapslärares upplevelser av misslyckande i sin yrkesutövning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Mikaela Hänel; [2021]
    Nyckelord :failure; relational pedagogy; social science; social science teacher; vulnerability; misslyckanden; relationell pedagogik; samhällskunskap; samhällskunskapslärare; sårbarhet;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen utforskar jag samhällskunskapslärares upplevelser av misslyckanden i sin yrkesutövning. Jag identifierar en slags kunskapslucka rörande misslyckanden där jag ser ett behov av att diskutera känsliga upplevelser. LÄS MER

  4. 24. Främlingsfientlighet i skolan : En forskningsöversikt över skolors antirasistiska arbetsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Flutura Osmanaj; Elma Kaljanac; [2021]
    Nyckelord :Främlingsfientlighet; Etnicitet; Rasism; Samhällskunskapsdidaktik;

    Sammanfattning : I denna uppsats ska både svensk och internationell forskning rörande främlingsfientlighet i skolor, med en fokusering på gymnasieskolan, att studeras. Kunskapsöversikten fokuseras på gymnasieskolan eftersom författarna till denna uppsats är blivande gymnasielärare. Den kunskap som sammanställs kan dock appliceras på alla skolnivåer. LÄS MER

  5. 25. Samhällskunskapsdidaktik inom koncentrationsläsning : En kvalitativ undersökning om hur koncentrationsläsning kan inverka på gymnasielärares didaktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sebastian Svahn; [2020]
    Nyckelord :Block scheduling; didactics; educational purpose; social science.;

    Sammanfattning : Block scheduling may mean that the schedule structure of a school is adapted to create longerlessons or that students have fewer subjects parallel to each other. This study examines how socialscience teachers in high school perceive that their didactic conditions change during blockscheduling. LÄS MER